Árkommandót tervez a kormány

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Árkommandót hoz létre a kormány, hogy ellenőrizze, az árakban is érezteti-e hatását a legmagasabb kulcsot érintő, 2006. január elsejétől tervezett áfacsökkentés - jelentette be Mesterházy Attila, az ifjúsági, családügyi, szociális és esélyegyenlőségi tárca politikai államtitkára.

Az államtitkár szerint a kormány célja az, hogy minden, a jövő év januárjától 20 százalékos áfakörbe tartozó termék olcsóbbá váljon, azaz az áfamérséklés ne a kereskedők extraprofitjaként érvényesüljön, hanem az emberek pénztárcáját kímélje.

A miniszterelnök kezdeményezésére ősztől konzultációkat folytatnak a multinacionális cégek, illetve a lakossági szolgáltatók képviselőivel a kérdésről. Az államtitkár szerint az említett cél - az, hogy a termékek olcsóbbá váljanak, és ezáltal bővüljön a fogyasztás - közös érdeke a fogyasztóknak, az államnak és a piac szereplőinek egyaránt.

Mesterházy Attila szerint a kormányfő tárcáját kérte fel az árkommandó létrehozásával kapcsolatos szervezeti, jogi feltételek kidolgozására, amelyet két héten belül előterjesztenek.

Azt szeretnék elérni, hogy ez az árkommandó folyamatosan legyen ott a januári árazásoknál, folyamatosan ellenőrzéseket tudjon végrehajtani olyan területeken, mint az árfeltüntetés, a nyugtaadási kötelezettség, a hatósági ár vagy a túlszámlázás - tette hozzá.

Folyamatos visszajelzést szeretnének adni a kormánynak arról, hogy az árusítóhelyeken érvényesítették-e a cégek az árakban az 5 százalékos csökkentést.

Ha e tekintetben negatív tapasztalatokat szerez az árkommandó, egyrészt tájékozódni fognak az érintett cégeknél az okokról, másrészt a nyilvánosság erejét tervezik felhasználni arra, hogy a lakosság figyelmét felhívják azon esetleges piaci szereplők körére, amelyek nem érvényesítették áraikban az áfamérséklést.

Az államtitkár nem zárta ki "feketelista" összeállításának lehetőségét sem. Rámutatott ugyanakkor arra: a cégeknek érdekük alkalmazni az árcsökkentést, hiszen az áfa mérséklése nyomán érdekei nem sérülnek, és a piaci versenyben az ezzel ellentétes magatartás vásárlóerő-kiesést eredményezhet.