Alkotmányellenes az ekho?

Utolsó frissítés:

Tetszett a cikk?

Az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás (ekho) bevezetéséből a költségvetés akár rosszul is kijöhet; ráadásul az is elképzelhető, hogy a közszféra is kiszervezi ilyen módon a munkaerő egy részét.

Egyelőre bizonytalan, milyen munkajogi ellenőrzésre számíthatnak az érintett szakmák képviselői. Egy neve elhallgatását kérő jogi szakértő szerint az alkotmányosság próbáját sem állná ki a leendő jogszabály, mivel a 17 hatékonyan lobbizott, beválogatott szakma mellett nincs valós csoportképző ismérv, ami alapján adó- és járulékkedvezményben részesülhetnének - írja a Napi Gazdaság.

Az ekho januári bevezetésének a büdzsére gyakorolt hatása nagyban függ majd a jogszabály megszövegezésétől, ugyanis az eddig ismertetett koncepció szerint akár a közalkalmazotti jogviszonyban állók is választhatnák a kedvezményes adózási formát. Az azonban még nem tiszta, hogy a most teljes munkaviszonyban állók is lehetnek-e ekhósok.

A neve elhallgatását kérő jogi szakértő a lap szerint az eredeti problémát nem megoldó kompromisszumként értékeli a koncepciót. Úgy véli, hogy az alkotmányosság próbáját sem állná ki a leendő jogszabály, mivel a 17 hatékonyan lobbizott, beválogatott szakma mellett nincs valós csoportképző ismérv, ami alapján adó- és járulékkedvezményben részesülhetnének.

A felsorolt tevékenységeken kívül még legalább 5-7 tevékenység esetében indokolt lehet a kedvezmény. Emellett Brüsszelben is megbukhat a koncepció, mivel indokolatlanul egyes szakmáknak nyújtott állami támogatásnak minősülhet, még akkor is, ha az ország uniós hozzájárulásának egyik alapját képző áfa-bevételeket nem érintené az új adónem (a vállalkozási jövedelmek esetében ugyanis a számla nettó értéke képviselné az adóalapot, a jövedelmet egyébként az áfa-törvény hatálya alatt kell elszámolni).