Drága benzin helyett olcsóbb etanol

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az üzemanyagárak emelkedésének következményeként autósok világszerte kezdik felfedezni a bio-üzemanyagokat, például a cukornádból vagy kukoricából előállított etanolt.

A bio-üzemanyagok integrálása a nemzeti üzemanyag felhasználási tervekbe már folyamatban volt már a jelenlegi olajár emelkedés előtt is az amerikai, európai, ázsiai és afrikai országokban. Franciaország és Kína pedig éppen az elmúlt héten jelentette be a megújítható energiaforrások alkalmazásának növelését.

Az etanol gyártása az Egyesült Államokban és Európában alkalmazott gabona- és cukorrépa-alapú technológiával 40 dollár feletti olajárnál kezd gazdaságossá válni.

A legutóbbi amerikai termelési adatok szerint júniusban rekordszintre, napi 249 ezer hordóra emelkedett a kínálat, míg a kereslet elérte a 277 ezer hordót. New Yorkban a nyersolaj októberi szállítású jegyzése kedden 66 dolláron állt, egy héttel korábban pedig 71 dolláron állította be eddigi maximumát.

Brazíliában, a világ legnagyobb etanolt termelő és fogyasztó országában ugrásszerűen emelkedik a kereslet, de nem a magas olajárak miatt (a Petrobras alacsonyan tartja a belföldi üzemanyagárakat), hanem a kettős üzemű autók növekvő népszerűségének köszönhetően.

A kettős üzemű járművek egyaránt futhatnak etanollal, benzinnel, vagy a kettő bármilyen keverékével. Az elmúlt években a brazil cukornádtermésnek 45 százalékából üzemanyagot állítottak elő, cukrot pedig a fennmaradó részből. Az idén előreláthatólag 51 százalék lesz az üzemanyag aránya.

Az etanol üzemanyag fokozatosan kezd szert tenni a nemzetközi árutőzsdei kereskedelemben jegyzett nyersanyag rangjára. Márciusban nyitották meg az első etanol határidős kontraktus jegyzését a chicagói árutőzsdén (CBOT), de nem nagy sikerrel.

A hetven dolláros olajár magasságában kereskedők beszámolója szerint spekulatív mozgás indult meg a londoni és New York-i árupiacok cukor kontraktusaiban abból a megfontolásból, hogy a világ cukornád termésének nagyobb hányadát fordítják majd üzemanyag előállításra.

Brazília azonban nem valószínű, hogy kiengedné a kezéből a nemzetközi cukorpiacot, vagyis nem engedi túl magasra az árakat, mivel az más, magasabb költséggel dolgozó termelőket is behozna a piacra.

A legnagyobb potenciális etanolpiac az Egyesült Államok. A kereslet növekedést azonban minden bizonnyal igyekszik majd saját termeléssel fedezni. Bush elnök nemrégiben írta alá a megújítható energiaforrásokból származó üzemanyagok bekeverési arányának növelését előíró energia törvényt.

A brazil etanol kerülő úton, Jamaica és El Salvador érintésével jut el az Egyesült Államokba az 50 százalékos importvám kijátszása érdekében. Az árak jelenlegi alakulása mellett azonban a közvetlen import is kifizetődővé válhat.