A jegybank-kormány-vita elmérgesedésétől tartanak

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Néhány napon belül másodszor hívták fel a figyelmet londoni feltörekvő piaci elemzők a magyar kormány és a jegybank közötti viszony elmérgesedésének befektetői veszélyeire, most annak nyomán, hogy az MSZP lemondásra szólította fel Szapáry György MNB-alelnököt.

Az előző nap közölt szocialista álláspont szerint Szapárynak azért kellene távoznia, mert az autópálya-építkezések elszámolásának kérdésében "politikai megfontolásból bemártotta a kormányt Brüsszelben".

A Dresdner-csoport londoni befektetési részlege (DrKW) - a City egyik legnagyobb, az európai feltörekvő térségről és Magyarországról a befektetőknek napi helyzetértékeléseket összeállító háza - pénteki elemzésében azt írta: az újabb fejlemény is alátámasztja a cég már hangoztatott aggályait a kormány és a jegybank "eszkalálódó, átpolitizált huzakodása miatt", amely az autópálya-építések költségvetésen kívüli elszámolását kifogásoló uniós álláspont nyomán kezdődött.

A Dresdner kommentárja szerint a kormány és az MNB közötti "emelt hangú" vita az utolsó dolog, amit a befektetők a következő hetekben látni akarnak, különösen a fokozott költségvetési és eurócsatlakozási bizonytalanság, valamint a gyengülő magyar befektetési konstrukciók jelenlegi időszakában.

A DrKW már a hét elején, terjedelmes külön kommentárban hívta fel a befektetők figyelmét arra, hogy "viszonylag tartós béke után (...) a dolgok már visszatérni látszanak az eredeti állapothoz" a kormány és a jegybank viszonyában. Az akkori állásfoglalás közvetlen előzménye Járai Zsigmond jegybankelnök előző napi, a 2010-es euróbevezetést lehetetlennek nevező nyilatkozata volt.

Emellett már a hét eleji Dresdner-elemzés is a kockázatok között említette az autópálya-elszámolások miatt kialakult vitát, azt írva: fokozhatja a feszültséget, hogy a jegybank által megerősített jelentések szerint az MNB hívta fel az uniós statisztikai hivatal figyelmét az autópálya-építkezések tervezett elszámolási módjára.

A DrKW számításai szerint az autópálya-költségek költségvetésen kívüli elszámolásának megtiltása a GDP 1,3 százalékának megfelelő összeggel növelheti az idei hiányt.

A londoni bank jelenleg érvényes előrejelzése szerint Magyarország valószínűleg 2012-2013-ban csatlakozhat az euróövezethez.

A legnagyobb európai hitelminősítő, a Fitch Ratings Londonban kiadott minapi térségi konvergencia-jelentésében 2011-et nevezte a "reálisan várható" legkorábbi magyar csatlakozási időpontnak, a Standard & Poor's, a világ legnagyobb hitelminősítője által nemrég Londonban tartott térségi szuverén és banki besorolási szemináriumon pedig - lehetséges dátum megnevezése nélkül - "nagyon optimistának" nevezték a 2010-es magyar csatlakozási céldátumot.