Európa vezető gazdaságaiban folyamatosan csökken a vásárlókedv: Németországban például az idén 1 százalékkal csökkenhet a kiskereskedelmi forgalom az ágazat szakmai szövetsége (HDE) szerint, harmadik éve egymás után. A fogyasztói bizalom romlására utal az is, hogy a GfK nemzetközi piackutató októberre szóló, szerdán megjelent fogyasztói bizalmi hangulatmutatója 3,1 pont lett Németországban, az egy hónapja szeptemberre közölt 3,3 pont után.
Ezzel összefüggésben a világ elsőszámú hitelminősítő intézetének elemzői rámutatnak: a vásárlókedv lanyhulását, a fogyasztói árak folyamatos csökkenését, a verseny éleződését csak azok a vállalatok fogják túlélni, amelyek képesek megfelelő árakat alkalmazni, Nyugat-Európán kívül stabil a forgalmuk, és a beszállítókkal szemben erősek az alkupozícióik.
Az elemzők megállapítása szerint az idei év első felében Európában felgyorsultak a deflációs folyamatok, erősödött a verseny - elsősorban az élelmiszer- és a barkácsárupiacon -, és ez rontotta a kiskereskedelmi vállalatok nyereségességét.
Az elemzők szerint csak a piac két szegmensében várható erőteljes növekedés: a jelentős árkedvezményeket nyújtó diszkont láncoknál, illetve a luxuscikkeket forgalmazó cégeknél. A divatszakmában például az olcsónak számító Hennes and Mauritz 36 százalékkal növelte adózott eredményét az augusztussal végződött harmadik negyedben, elsősorban azért, mert a legújabb divat szerint
készült ruhákat is viszonylag alacsony áron tudja értékesíteni. A divat jobb követése és a piacok gyorsabb elérése végett e cég kínai gyártóhelyei elhagyását tervezi, inkább Indiában, Törökországban és Kelet-Európában akar termelni. A skála másik végén elhelyezkedő luxus divatcég, a német Escada a harmadik negyedben 38 százalékkal növelte adózott eredményét, mert a luxuscikkek fogyasztói körében alig érzékelhető bizalomvesztés. A többi területen általában stagnálás, vagy forgalomcsökkenés várható.
Ezzel összefüggésben a világ elsőszámú hitelminősítő intézetének elemzői rámutatnak: a vásárlókedv lanyhulását, a fogyasztói árak folyamatos csökkenését, a verseny éleződését csak azok a vállalatok fogják túlélni, amelyek képesek megfelelő árakat alkalmazni, Nyugat-Európán kívül stabil a forgalmuk, és a beszállítókkal szemben erősek az alkupozícióik.
Az elemzők megállapítása szerint az idei év első felében Európában felgyorsultak a deflációs folyamatok, erősödött a verseny - elsősorban az élelmiszer- és a barkácsárupiacon -, és ez rontotta a kiskereskedelmi vállalatok nyereségességét.
Az elemzők szerint csak a piac két szegmensében várható erőteljes növekedés: a jelentős árkedvezményeket nyújtó diszkont láncoknál, illetve a luxuscikkeket forgalmazó cégeknél. A divatszakmában például az olcsónak számító Hennes and Mauritz 36 százalékkal növelte adózott eredményét az augusztussal végződött harmadik negyedben, elsősorban azért, mert a legújabb divat szerint
készült ruhákat is viszonylag alacsony áron tudja értékesíteni. A divat jobb követése és a piacok gyorsabb elérése végett e cég kínai gyártóhelyei elhagyását tervezi, inkább Indiában, Törökországban és Kelet-Európában akar termelni. A skála másik végén elhelyezkedő luxus divatcég, a német Escada a harmadik negyedben 38 százalékkal növelte adózott eredményét, mert a luxuscikkek fogyasztói körében alig érzékelhető bizalomvesztés. A többi területen általában stagnálás, vagy forgalomcsökkenés várható.