Ami nem lesz |
Januárig kivonják a forgalomból a Mol kutaknál a könyveket és térképeket, mivel az APEH csak 4 adókulcs használatát engedélyezi a pénztárgépek használatakor. Ugyancsak kivonják a forgalomból a kétüteműekhez használatos keverék üzemanyagot. Helyette az ilyen járművek üzemeltetői 95-ös benzint tankolhatnak majd, s külön megvásárolhatják a kutaknál az adalékanyagot. Mivel a keverék átlagosan 3 forinttal drágább mint a 95-ös benzin, a Mol kalkulációi szerint a változással nem járnak rosszabbul a kétüteműek üzemletetői. |
A Mol előrejelzése szerint normál körülmények között is maradnak a magas olaj- és késztermék árak, amit minden váratlan esemény radikálisan, akár 25-30 százalékkal is növelhet. Ebből következően Magyarországon is a közelmúltbeliekhez hasonló árak várhatók.
A Brent típusú olaj hordónkénti ára továbbra is magas, 60-68 dollár között mozog, s várhatóan tovább folytatódik az erőteljes fogyasztásnövekedés, elsősorban az USA-ban és Ázsiában. Az USA 2004-ben például 40 millió tonna motorbenzint importált, aminek a mennyisége az idén tovább nő.
A olaj- és a késztermék árakat befolyásolja az is, hogy a hurrikánok miatt szállítási fennakadások vannak, illetve finomítói leállások következtek be. Újabb tényezőként figyelembe kell venni azt is, hogy az iraki olajexport továbbra is bizonytalan. A hurrikánok átmenetileg 1,5 millió hordóval csökkentették a napi kitermelést, ami a világtermelésnek mintegy 2 százaléka.
Az USA-ban még ma is 12 finomító áll, miközben a hurrikánok miatt világszinten összesen napi 5,5 millió hordóval esett vissza a feldolgozás: ez a világtermelés 6,5 százalékának felel meg. A USA-ra vetítve a kiesés 29 százalékos arányú.
Ezzel összefüggésben az utóbbi időben jelentősen megnőtt az USA benzinimportja, aminek hatására az európai jegyzésárak 150-180 dollárral emelkedtek.
Alács Lajos kifejtette, a hurrikánok ismételten megmutatták, hogy a finomítói kapacitások szűkösek: gyakorlati kihasználtságuk már olyan magas, 97-98 százalékos, ami krízishelyzetben sem növelhető tovább.