A kisajátítás ellenösszegét a dél-koreai Kia autógyár zsolnai üzemének felépítéséhez szükséges területekért kapnak a telektulajdonosok. A megállapodás összesen 806 millió szlovák koronás kifizetést garantál, a földterületeknek 90 napon belül készen kell állniuk az eladásra, hogy a már megkezdett építkezések ott is folytatódhassanak. A szlovák gazdasági miniszter szavai szerint ugyanakkor a megállapodás feltételes.
A tulajdonosok egy része már korábban eladta földjét az államnak, többen azonban kevesellték a felajánlott 142 koronát négyzetméterenként. Amikor azonban ezeknek a tulajdonosoknak 350 koronára emelték az ajánlatot, a korábban olcsóbban értékesítők jogi úton kezdték követelni, hogy ők is megkaphassák a magasabb ár és a nekik fizetett összeg közti különbözetet.
Az autógyár építése már korábban megkezdődött, holott a szükséges engedélyek még nem álltak rendelkezésre. Korábbi szlovák lapjelentések szerint egyetlen hatóság, sem a rendőrség, sem bíróság nem tett semmiféle lépést a jogszerű állapot helyreállítására. Az eddigi legnagyobb szlovákiai külföldi beruházás megvalósulása érdekében a kormányzat eddig szemet hunyt az érintett vállalatok és intézmények jogsértései fölött.
A szlovák kormány összesen 8,8 milliárd koronával járul hozzá a tervezett Kia-autógyár környezetében lévő infrastrukturális beruházások finanszírozásához. Ebből 5,5 milliárd korona a közvetlen állami támogatás.
A dél-koreai Kia autóipari konszern 5,29 milliárd koronával növeli beruházásait a szlovákiai Zsolnán épülő autógyárban, és a korábbi tervekhez képest 700 fővel több dolgozót foglalkoztat majd, közölték a szlovák gazdasági minisztériumban május végén. A Kia eredetileg - a tavaly márciusi első bejelentése szerint 28 milliárd koronás beruházást, és 2400 fős létszámot tervezett szlovákiai gyárában, két modellből évi 200 ezer személygépkocsi előállítására.