A Pepsi és Coca-Cola termékekről szóló jelentést 120 „post-mix” (utókeveréses) - üdítőital automatából vett - minta alapján készítette el a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség (FVF) 51 üzlet közreműködésével. A minták 12 százaléka nem felelt meg az előírásoknak, mert szárazanyag tartalma alacsonyabb volt a termék leírásában meghatározottnál, vagyis hígabb volt a kelleténél.
Az FVF szerint minden nyolcadik fogyasztót megkárosítanak ilyen módon. A megfelelő összetétel biztosításának felelőssége a palackozót terheli, így felelősségre is a fent említett két cég vonható.
A vizsgált termékek között volt a Coca-Cola, a Pepsi, a Mirinda, a 7UP, a Schweppes és a Sprite, valamint a Fanta narancs. A 87 bevizsgált Coca-Cola termékminta közül 4 nem felelt meg az elvárásoknak, míg a Pepsi esetében 33 mintából 10 bizonyult becsapósnak.
A Coca-Cola kivételével mindegyik üdítőitallal szemben volt kifogás. A 7UP-ok és a Mirindák esetében minden második, a Pepsik közül minden ötödik minta került kifogásolásra. A Sprite és Schweppes orange üdítőitalok mintái közül csupán egy-egy esetben mértek alacsonyabb szárazanyag-tartalmat, kedvező volt a Fanta narancs 9 százalékos kifogásolási arányai is.
„Elismerték hibájukat a gyártók, akiket köteleztünk a szolgáltatás javítására” – mondta Kathi Attila, az FVF tájékoztatási főosztályának vezetője. Bírság kiszabásáról egyelőre nincs információja, ugyanakkor hangsúlyozta, hogy utólagos ellenőrzésre számíthatnak a cégek.
„Nem ismertük el, hogy a mi hibánk lenne az üdítőitalok alacsonyabb szárazanyag-tartalma, és ezt levélben közöltük is a Felügyelőséggel”– cáfolta Kathi szavait Pogány Éda, a Coca-Cola Magyarország palackozási üzemének kommunikációs vezetője a hvg.hu-nak. „Egy évben kétszer ellenőrizzük az automatákat, az adagolócsapokat a megfelelő beállítást követően plombáljuk, nekünk nem érdekünk csökkenteni az előírt adagokat”
"Az utólagos bekeveréssel, helyben készülő üdítőitalhoz az üdítőitalgyártók, így a Pepsi is a sűrítményt biztosítja, azaz annak eladásában érdekelt. Így az előírtaktól eltérő keverési arány, a termék túlzott hígítása közvetlen üzleti hátrányt jelent számára. Meggyőződésem azonban, hogy a nem megfelelően hígított termék forgalmazása nemcsak az üdítőitalgyártónak, hanem hosszú távon a vendéglátóegység számára is hátrányos" - nyilatkozta Barta Zsolt, a Pepsi forgalmazó FAÜ Rt. PR igazgatója, aki az automaták kampányszerű ellenőrzését is kilátásba helyezte.
A szénsavas üdítőitalok forgalma az utóbbi években lassan, de növekedett. Ennek egyik következménye volt, hogy a gyártók felismerték: drágább készterméket szállítani, gazdaságosabb a post-mix rendszer alkalmazása az automaták esetében. Ezeknek a termékeknek azonban a palackozottal azonos minőségűeknek kell lenniük. A vizsgálat szerint ez a feltétel nem mindenütt teljesül