Az 500 millió eurós beruházáshoz a Hankook Magyarországon bejegyzett egységet alapít, közölték a cégnél a dél-koreai tőzsdefelügyelettel hétfőn.
Jelenleg a Hankook Tire a termékeinek 38 százalékát Európába exportálja. A Hankook szóvivője azt mondta hétfőn, hogy a döntést még vissza lehet vonni, attól függően, miként alakulnak a tárgyalások a magyar kormánnyal a részletekről.
A szlovák gazdasági minisztérium szóvivője a múlt héten sem megerősíteni, sem cáfolni nem akarta azt az értesülést, miszerint Szlovákiát törölte volna lehetséges beruházási helyszínei közül a Hankook dél-koreai gumiabroncsgyártó. A szóvivő szerint Szlovákia még lépéseket tett a közelmúltban a Hankookkal elakadt tárgyalások újrafelvételére, fejlesztési ügynöksége új ajánlatot tartalmazó levelet küldött a dél-koreai cégnek megtárgyalásra, melyre még nem kapott választ.
Nem hivatalos jelentések azonban már a múlt héten arról szóltak, hogy Szlovákia már nem játszik szerepet a beruházási helyszín kiválasztásában, a Hankook beruházásáért Csehország, Lengyelország és Magyarország maradt versenyben.
Kóka János gazdasági miniszter állítólag hongkongi látogatása idején folytatott megbeszéléseket az ügyben, ezt a miniszter nem erősítette meg, de nem is cáfolta.
A szlovák hírügynökség szerint Magyarország a Hankook esetleg reá eső választásával autógumi-gyártó hatalommá válik a térségben, hiszen a francia Michelin új üzemet épített Nyíregyházán, a japán Bridgestone pedig Tatabányán készül üzemet létesíteni.
A Hankook májusban már előzetesen Szlovákiát választotta az új, 2007-ben indulni tervezett gyártótelepe színhelyéül - Léva mellé tervezte az üzemet -, de később elállt ettől a tervétől, miután a szlovák kormány elutasította a vállalat fejlesztési támogatásra vonatkozó igényét.
A szlovák kormány eredetileg 30 millió eurós fejlesztési támogatást ígért, míg a lengyel kormány mindössze kétmilliósat. Az adókedvezményeket is figyelembe véve azonban mindkét ország nagyjából 100 millió eurós kedvezményt ajánlott fel. A szlovák kormány azonban később túlzottan adakozónak találta saját ajánlatát, és visszavonta azt. A Hankook beruházása lett volna a harmadik legnagyobb külföldi működőtőke-befektetés Szlovákiában, a dél-koreai Kia autógyár és a francia Peugeot Citroen már megkezdett, egymilliárd eurós, illetve 700 millió eurós beruházásai után.
A lengyel kormány közben javította ajánlatát: a felkínált telephelyekért jelképes, egy eurós megváltást kért, a közvetlen fejlesztési támogatás ígéretét pedig 6 millió euróig terjedő összegre emelte. A dél-koreai Hyundai autógyár szeptemberben jelentette, hogy egymilliárd eurós beruházással üzemet tervez építeni Csehországban.