A ferihegyi nemzetközi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Rt. privatizációjára három kötelező érvényű ajánlat érkezett. Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. (ÁPV) november 14-i közleménye szerint határidőre a brit BAA International Ltd, a német Fraport AG Frankfurt Airport Worldwide és a Deutsche Bank AG brit leányvállalata, a HAH Limited alkotta konzorcium valamint a német Hochtief Airport GmbH, a Hochtief AirPort Capital és a kanadai Caisse de depot et placement du Quebec összetételű konzorcium adott be ajánlatot. Az ausztrál Macquarie Airports Holding és a dán Copenhagen Airports már korábban jelezte, hogy nem pályázik a ferihegyi repülőtér üzemeltetésére.
A tenderre megfelelő üzemeltetési referenciákkal és tőkeerővel rendelkező öt nemzetközi repülőtér üzemeltető szakmai befektetőt, illetve ilyen befektetők által vezetett konzorciumot hívtak meg. Az ÁPV Rt. a BA Rt. munkavállalói érdekképviseleteivel véleményezteti az ajánlatoknak a munkavállalókat érintő részeit.
Az ajánlatok jogi, érvényességi és szakmai szempontból történő értékelése megkezdődött. Az ÁPV Rt. a munkavállalói érdekképviseletekkel lefolytatott véleményeztetést követően hozza meg a tender győzteséről és a szerződéskötésről szóló döntését, amelynek részleteiről a közvéleményt is tájékoztatni fogja.
Azt még nem tudni, hogy a korábban kiszivárgott 390 milliárd forintos ajánlatot tovább emelték-e a befektetők a ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Rt. privatizációs pályázatán, mert az ÁPV erről nem kívánt nyilatkozni, de egyes sajtóértesülések már ennek csaknem kétszeresét is tudni vélték.
A BA sikeresnek indult privatizációja a Fővárosi Bíróság szeptember 29-én kimondott - a június 6-án kiírt pályázat érvénytelenségére vonatkozó - jogerős döntése után húzódott el. A munkavállalók kifogása szerint az ÁPV Rt. nem konzultált velük a privatizációs tenderkiírásról, ezért érvénytelenítette a bíróság az eljárást.
A bírósági döntést követően kormányhatározat gyorsította fel a folyamatot, kérve az ÁPV Rt.-t, hogy a minimális 30 nap helyett - törvényi felhatalmazás alapján - 15 napot szabjon meg az új pályázat kiírásától a beadási határidőig. Az ÁPV Rt. a bírósági döntést követően részletes konzultációt folytatott a BA Rt. üzemi tanácsával és a munkavállalói érdekképviseletekkel.
Az egyfordulós zártkörű pályázatra az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. (ÁPV) öt - a korábbi pályázatra a legjobb ajánlatokat beadó - ajánlattevőt hívta.
Az ausztrál Macquarie Airports és a dán Coppenhagen Airports viszont nem adott be ajánlatot az új pályázatra. Az ausztrál cég bejelentette döntését, hogy nem vesz részt a Budapest Airport privatizációjában. Korábbi sajtójelentések szerint a Copenhagen Airports azután döntött arról, hogy nem pályázik, hogy 14,7 százaléknyi részvényének birtokosa, a Macquarie csoport vételi ajánlatot tett a koppenhágai repülőtér üzemeltetőjének részvényeire.
Korábbi közlés szerint az első pályázatra kilenc ajánlat érkezett, s az ajánlattevők 202-390 milliárd forintot ajánlottak a BA Rt. részvényeiért, a repülőtér 75 évre szóló üzemeltetési jogáért és a megvásárolni szükséges állami tulajdonú eszközökért.
A Budapest Airport privatizációjáról szóló ez év júniusi kormányhatározat október 26-án publikált módosítása egyértelművé tette, hogy permentesen értékesítik a BA Rt. 75 százalék mínusz egy szavazat tulajdoni hányadot megtestesítő részvénycsomagját. Az LRI megszüntetéséből és a Ferihegy Utasterminál Fejlesztő Kft. (FUF) működtetési jogainak 2002. eleji megszűnéséből eredő - jogerős bírói ítélettel alátámasztott - követelés tekintetében az ÁPV Rt.-nek kell helytállnia - derült ki a kormányhatározatból.