Franchise-forgalom

Utolsó frissítés:

Tetszett a cikk?

Amerikából indult, és az évtizedek során világszerte évi 2 ezermilliárd dollár forgalmú üzletággá nőtte ki magát a franchise formában - azaz egységes névvel, arculattal és know-how alapján, de önállóan - működő vállalkozások piaca.

Az üzletág felét - a Nemzetközi Franchise-Szövetség adatai szerint - máig az USA adja, mintegy ezermilliárd dollárral, és a világ vezető franchise-cégei is kizárólag amerikaiak. Jóval lemaradva következnek a japánok (142 milliárd dollár), majd a kanadaiak (90 milliárd).

Európában a franciák állnak az élen (34 milliárd), nyomukban a németek (20 milliárd) és a britek (13 milliárd) következnek. Feljövőben van a kínai piac is, az ottani tíz vezető cég tavaly 40 százalékos forgalomnövekedést ért el. A franchise leginkább a gyorséttermi ágazatban hódít, pedig nem kis összegbe kerül egy egység kialakítása.

Az egyebek között a KFC és a Pizza Hut gyorsétteremláncot magában foglaló amerikai Yum! Brandsnél akár 1 millió dollárt is felemészthet egy franchise-étterem létrehozása. A közintézmények - köztük kórházak, irodák - takarításával foglalkozó amerikai Molly Maid cégnél jóval kevesebbe, 50-150 ezer dollárba kerül egy egység kialakítása. Egy McDonald's gyorséttermet 400-600 ezer dollárból lehet kihozni.

Az elsősorban tömegcikkeket forgalmazó multinacionális vállalatok mellett újabban a luxuscégek - köztük az ágazat piacvezetőjének számító francia LVMH, valamint riválisa, a Gucci Group - is alkalmazzák a módszert.


HVG