Régimódi felfogással közelítenek az e-commerce felé a cégek

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu

Az alacsony árakkal kecsegtető internetes boltoknak rá kell jönniük, hogy az árverseny használhatatlan fegyver az online kereskedelemben, – mindig van ugyanis egy jobb ajánlat – illetve, hogy leragadtak a nyomtatott sajtóban megjelenő hirdetések esetében bevált trükkök alkalmazásánál.

Az ABC Namebank felmérése szerint a helyzet olyan, mintha valaki egy végeláthatatlan, tükörsima aszfaltból készült autópályán próbálna úgy haladni, hogy mindössze egy kormánykerék van a kezében. Vagyis a hihetetlenül összetett, dollármilliárdokat érő infrastuktúrával számtalan, az információs szupersztrádán mozgó versenyző sem igazán tud mit kezdeni. Odáig már szinte minden cég eljutott, hogy egy weboldalt elhelyezett valamelyik szolgáltató szerverén, azonban ezen honlapok tartalma és dizájnja felett lassan eljár az idő. Új trendek bukkannak fel, s napjaink felhasználói már többet várnak Kovács Kálmán informatikai szakminiszter animált gifjeinél. A dotkom-bumm idején sok cégvezető gondolta úgy, hogy ha a cég logója mellett elhelyezik a weboldal címét is, ezzel egy csapásra az e-business élvonalbeli szereplőivé válnak. Manapság azonban már mélyebb ismeretekre van szükség, ha valaki hasznot akar húzni az internetből.

Az ABC Namebank mintegy 10 000, a legnagyobb cégekhez tartozó weboldalt elemzett a „cyber-branding” szempontjából. Mindegyik honlapnak osztályozták a stílusosságát, ismertségét, illetve a felhasználók számára képviselt értékét. A tanulmányt két részre osztották, az első részben azt vizsgálták, hogy az egyes vállalatok mennyire jól adoptálták az új technológiát, a másodikban pedig, hogy ez milyen eredményekkel járt, s mennyi profitot hozott a cégek konyhájára.

Az eredmények riasztóak. Az alábbiakban olvashatóak az ABC Namebank javaslatai a feltárt problémákra.

Az első akadályt még sikerült venni (Oldaltörés)

Az adoptációs fázisban a legtöbb vállalat jól vizsgázott, ugyanis legnagyobb részük sikerrel vette az első akadályt és elindította saját weboldalát, emellett eleinte még a megfelelő nézettséget is biztosítani tudták.

Azonban a vállalatok nagy százaléka még a minimális szintet is nehezen éri el, ha a felhasználók különféle online hirdetéseken keresztül történő eléréséről van szó. A legtöbb cég kommunikációs részlegének éppen ezért – az ABC Namebank szerint – elsődleges feladata lesz a vállalatok e-commerce arculatának erősítése. Ehhez arra van szükség, hogy a kifinomult e-kereskedelmi modelleket a cégvezetők megértsék, s átlássák az online profitabilitás szabályait – ez pedig a tanulmány szerint egyelőre hagy kívánnivalókat maga után.

Több ezer vállalt ugyanis még mindig a régi, unalomig ismert modelleket alkalmazza, amelyek elsősorban a nyomtatott sajtóból ismert kampányok sajátjai. Az ABC Namebank szerint, ebből kifolyólag csak a legismertebb, legnagyobb neveknek van igazi létjogosultsága az e-piacokon, míg a kisebb, kevésbé élvonalbeli cégek ezrei tűnhetnek el az internet adattengerében.

A tanulmány meglepetésként említi, hogy ennek ellenére találtak olyan nagy nevű vállalatokat is, amelyek nem voltak túl sikeresek az online színtéren, s vagy egyáltalán nem, vagy csupán nagy nehézségek árán tudtak talpon maradni.

Az ABC Namebank szerint a kudarc két legfőbb oka a megfelelő ajánlatok kialakításának hiánya, ugyanis egyes termékekből jelentős túlkínálat mutatkozik az online áruházakban, így az egyes cégek csak valamilyen többlettel tudják magukhoz vonzani a vásárlókat. A tanulmány megemlíti, hogy az online tranzakciók esetében sokszor szimplán a véletlennek köszönhető egy-egy vásárlás.

A követendő példa (Oldaltörés)

A szerzők követendő példaként említik egy képzeletbeli barkácsáruház esetét. Ha a cég egyszerűen csak csavarhúzókat forgalmazna online, ezzel még nem biztosítaná saját maga számára az üzleti sikert. Ha azonban barkácsolási tippeket is kínál weboldalán, jóval nagyobb százalékban járhat sikerrel.

Az olcsó ajánlatokat pedig manapság már nem lehet vonzerőként feltüntetni, ugyanis az interneten jelenlévő számtalan szolgáltató képtelen folyamatos árversenyt folytatni egymással, hiszen akár egyes termékeket sok helyen ingyen adnak bizonyos szolgáltatások, árucikkek mellé.

Hangsúlyos problémaként említi az ABC Namebank a már feljebb említett nyomtatott sajtóhoz szokott mentalitást. A magazinokban elhelyezett színes hirdetésekben gondolkodó marketingeseknek el kell vonatkoztatni az efféle, alapvetően statikus reklámformáktól. Ami az újságokban az intenzív színekkel és képekkel operáló reklám, az interneten az animációktól és hangeffektektől hemzsegő hirdetés. Ez lecsökkenti az adott termékről megszerezhető információt, pedig a felhasználóknak erre jóval nagyobb igénye lenne az interneten, mint egy újságban. A legjobb ajánlatokra vadászó szörfözőket pedig egyenesen elrettenti ez a fajta reklámozás, s valószínű, hogy a jövőben kerülni fogják az adott cég hirdetéseit.

A legkomolyabb gondot azonban a megfelelő – frappáns, rövid, jól megjegyezhető – nevek hiánya okozza, valamint az, ha az adott szolgáltatás, cég, vagy termék weboldalát rosszul, esetleg sehogy sem listázzák ki a keresőmotorok, illetve ha az oldal címe megjegyezhetetlen karaktereket, vagy logikátlan elnevezéseket tartalmaz.

Az ABC Namebank szerint ha egy honlap erre a sorsra jut, keresztet lehet vetni az e-businesshez fűzött reményekhez, ezért alapvető fontosságú a globálisan felismerhető termékek, brandek használata.

A tanulmány néhány javaslatot is közöl, amelyek megfogadása elősegítheti a profitorientált működést. Ezek között szerepel az IT-osztályok és a marketingesek munkájának összehangolása, a céges weboldal címének – URL – górcső alá vétele –  a fenti szempontok – megjegyezhetőség, stb. – alapján, illetve frissen végzett, az új trendeket ismerő szakemberek alkalmazása.

Érdemes hivatásos audit céggel megvizsgáltatni a weboldal címét, annak forgalmát, s megfelelő szabványok kialakítását. Az ABC Namebank szerint érdemes akár nyílt eszmecserét kezdeményezni a vállalaton belül a piac online megközelítéséről.

A tanulmányt Naseem Javed, a Naming of Power című szakkönyv szerzője készítette az általa alapított ABC Namebank számára.