Steve Jobs a Disney-Pixar fúzió igazi győztese

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A 7,4 milliárd dolláros tranzakciónak nem csak az lett az eredménye, hogy az animációs filmstúdió legnagyobb riválisának tulajdonába került, hanem az Apple első embere is helyet foglalhat a Disney igazgatótanácsában.

Steve Jobs tükröt tart majd
a Disney vezetése elé?
© AP
A BBC írásából kiderül, hogy Jobs 1986-ban tízmillió dollárért vásárolta a Pixart, most pedig a szakmabeliek között terjengő pletykák szerint ő lehet a Disney legújabb elnöke. Ez a helyzet tavaly még a lehetetlennel volt egyenlő, ugyanis Jobs, s a médiaóriás akkori feje, Michael Eisner közismerten nem voltak túl jó viszonyban.

Kettejük viszálya a felszínen a különböző terjesztési jogokról szólt, azonban valójában az állt a viták középpontjában, hogy ki uralhatja majd a jövőben az animációs filmek egyre jövedelmezőbb piacát. A Disney lendülete ugyanis fogyóban volt, amikor a Pixar begyújtotta a rakétáit és egyre nagyobb részesedést követelt magának a piacból. Előbbieknek azonban még rejtőzött egy ász az ingujjában – a terjesztési és merchandising hálózat, amelynek segítségével egy darabig képesek voltak állni a támadásokat.

A részvényesek nem nézték jó szemmel az egyre több profitot felemésztő viaskodást, s alighanem ez a tény is elősegítette Fisner távozását Mickey egér otthonából. Az új vezér, Robert Iger szinte egyből hozzákezdett a most megvalósult tranzakció előkészítéséhez.

Az enyhülés első jelei akkor mutatkoztak, amikor a Disney az Apple iTunes rendszerén keresztül kezdte forgalmazni az óriási sikernek örvendő Született feleségek és az Eltűntek című tévésorozatokat. Az elemzők üdvözölték a bejelentést, s rámutattak, hogy ennek nyomán a jövőben egyre több fogyasztó vásárol majd digitálisan efféle tartalmakat. Bár az ebből származó bevételek jelenleg még nem számottevőek, a Disney számára óriási lehetőségek rejlenek az online terjesztésben. Az elemzők szerint az egyetlen problémát az jelentheti, ha kevés médiavállalat alkalmazza a technikát, s egyelőre úgy tűnik nem örvend túl nagy népszerűségnek ez a fajta disztribúció. Itt kerül a képbe Steve Jobs, aki jellemzően szeret árral szemben haladni, s ezúton sikereket elérni.

„Kifejezetten fontosnak tartjuk, hogy a médiacégek jobban megismerhessék a technológiát, illetve azt, hogy milyen hatással lehet ez az üzletmenetükre” – nyilatkozta Financial Timesnak Kathy Styponia a Prudential Securities elemzője. „Az Apple-nél pedig jelenelg most egyik vállalat sem látja át jobban a technológiát és a felhasználói igényeket.”

Jobs, saját bevallása szerint az Apple-nél azon fáradozik, hogy megteremtse annak a lehetőségét, hogy kreatív emberek dolgozhassanak. Bár a Disney kötelékében valószínűleg nem lesz akkora beleszólása a dolgokba, de szinte biztosra vehető, hogy jelenléte nem marad észrevétlen.

„Jobs öntörvényű fickó, aki nem fél megmondani a véleményét” nyilatkozta az Independent-nek Joe Bonner, az Argus Research elemzője. „Nagyon szókimondó, ezért vélhetőleg a Disney igazgatótanácsában sem fog csendben, karbatett kézzel üldögélni.”