A szingapúri kormány és egy kanadai alapkezelő felajánlotta csatlakozását ahhoz az átvételi kísérlethez, amelyet a spanyol Ferrovial ipari és szolgáltató csoport készül indítani a Budapest Airportot birtokló brit BAA repülőtér-üzemeltető megszerzésére, írta a szerdai Financial Times.
A brit üzleti napilap értesülése szerint a készülő tranzakció adóssággal együtt akár 14-15 milliárd fontra (5180-5550 milliárd forint) is értékelheti a BAA-t, amelynek piaci tőkeértéke jelenleg 8,4 milliárd font körül jár. A Ferrovial piaci tőkeértéke az előző napi zárásban 9 milliárd euró (6 milliárd font) volt.
A Financial Times úgy tudja: a Ferrovial és új keletű partnerei - a szingapúri kormány, valamint a kanadai Caisse de Dépot et Placement de Québec alapkezelő - már a konzorcium szerkezetének és részesedési megoszlásának véglegesítésén dolgoznak. A hivatalos átvételi ajánlat február 27-e előtt megérkezhet, ekkor teszi közzé ugyanis a Ferrovial tavalyi éves eredményét, áll a brit napilapban.
Rekordár a Ferihegyért
A brit cég decemberben - londoni iparági elemzők szerint világrekord áron, adóssággal együtt több mint 1,3 milliárd fontért - 75 százalék mínusz egy részvény érdekeltséget és 75 évi üzemeltetési jogot vett a ferihegyi repülőteret működtető Budapest Airportban.
Részben ennek az ügyletnek a refinanszírozására a BAA e hónap elején csaknem hárommilliárd eurónak megfelelő névértékű, változó lejáratú euró- és sterlingkötvény-sorozattal jelent meg az európai adósságpiacon, annak ellenére, hogy a Budapest Airport-tranzakció után, annak a BAA-re gyakorolt káros adóskockázati hatására hivatkozva, a Standard & Poor's és a Moody's Investors Service is visszaminősítette a brit vállalat cégadósi osztályzatát. Ez utóbbi hitelminősítő az addigi elsőrendű "A" sávból a már csak megszorításokkal befektetőinek tekintett "Baa" sávba vitte le a BAA besorolását.
A világ két legnagyobb nemzetközi hitelminősítője a Ferrovial-szándék ismertté válása után, a szerintük jórészt hitelből fedezendő, készpénzes átvételi tervek megvalósulása esetére, ismét a BAA-t fenyegették meg további leminősítéssel.
A BAA a hét végén közleményben értesítette nemrég kibocsátott új adósságának megvásárlóit: ha a társaság feletti ellenőrzés megváltozik - vagyis új tulajdonosa lesz a cégnek -, és ezután 90 napon belül a BAA adóskockázati besorolása a hitelminősítőknél a befektetői szint - "Baa3", illetve "BBB mínusz" - alá csökken, a kötvényeket kamattal növelt névértéken kész visszavásárolni.
Londoni elemzők szerint ezzel a cégvezetés szintén a Ferrovialt igyekszik elrettenteni az átvételtől, hiszen ennek a záradéknak a beépítése a kötvényeladási szerződésbe gyakorlatilag a kibocsátás névértékével plusz kamattal - vagyis mintegy hárommilliárd euróval - emelheti a tranzakció költségeit.