Egyre többet vásárolunk

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az élelmiszer és háztartási vegyi áru kiskereskedelmi forgalma 2005-ben 5 százalékkal nőtt az előző évhez képest az ACNielsen piackutató vállalat által felmért 150 árucsoportban; összes eladásuk értékben meghaladja az 1200 milliárd forintot.

A forgalomból három bolttípus piaci részesedése növekedett: a hipermarketek és a diszkontok mellett a magyar tulajdonban lévő láncoké, mint a CBA, Coop és Reál – tájékoztatta a Hvg.hu-t Szalóky Tóth Judit, az ACNielsen igazgatója. Romlott viszont az önálló kis boltok pozíciója. A tendencia az élelmiszer- és vegyiáru-kereskedelem további koncentrálódását mutatja.

A hipermarketek 29-ről 30 százalékra növelték részesedésüket a vizsgált árucsoportok forgalmából. A forgalomból a diszkontokra a 2004-es 13 százalék után éves átlagban 14 százalék jutott tavaly. A hazai tulajdonú láncok forgalma pedig 24 százalékról 25 százalékra emelkedett tavaly. A szupermarket csatorna részaránya 9 százaléknál stagnál.

Az ACNielsen által folyamatosan felmért termékkategóriák többségéből egyre többet vásárolnak a fogyasztók. Az élelmiszerek közül a forgalom legnagyobb bővülést, sorrendben a következő tíz árucsoport érte el 2005-ben: energiaital, pizza, mélyhűtött panírozott sajt, jeges tea, nápolyi/ostya, zacskós leves/leveskocka, ásványvíz, saláta öntet, túró és 100 százalékos gyümölcslé. Közülük értékben legnagyobb forgalmú az ásványvíz, túró, 100 százalékos gyümölcslé és jeges tea.

Ha az ACNielsen által mért, forintban legnagyobb forgalmú 20 élelmiszer árucsoport mennyiségi eladásainak növekedését nézzük, akkor 10 százalékot meghaladó mértékben nőtt az ásványvíz, sajt, tejtermék desszert, fűszer, és édes keksz.

A vegyiáru kategóriák közül, sorrendben az intim törlőkendők, a padlóápolószerek, mosogatószerek, tusfürdők, háztartási papíráru, lefolyótisztító, intim szappan, babatörlőkendő, toalett-tisztítók, ajakápoló készítmények mutatták a legnagyobb mértékű növekedést.