Tavasztól mobiltelefonon is lehet autópálya-matricát vásárolni – erősítette meg lapunknak a Napi Gazdaság információját az Állami Autópálya-kezelő Zrt. szóvivője. Winkler-Virág András a Hvg.hu-nak elmondta, hogy a telefonos fizetés egy olyan alternatíva a fogyasztónak, mellyel könnyebbé és kényelmesebbé teszi a matricavásárlást.
A mobilcégek vizsgálódnak
A díjfizetés rövid története |
Az autópályák használatáért 1996-tól kell fizetni Magyarországon, ekkor adták át az M1-es autópálya Győr-Hegyeshalom közötti szakaszát. Itt ekkor még kapus rendszer működött, vagyis az autósok a megtett út arányában fizettek. A kapus rendszert vezették be az M5-ös autópályánál is, annak átadása után. Az díjak azonban olyan magasak voltak, hogy a forgalom a párhuzamos utakra terelődött. A matricát 1999-ben vezették be, először az M3-ason, majd 2001-től az M1-esen, 2003-tól pedig az M7-esen is. Hosszas huzavonát követően végül az M5-ös autópálya is matricás lett 2004 tavaszán. |
Az ÁAK közbeszerzési pályázatot írt ki a szolgáltatásról, és valamennyi mobiltársaság jelezte érdeklődését. A T-Mobiltól és a Pannontól azt a választ kaptuk kérdésünkre, hogy szerepel a terveik között a szolgáltatás elindítása, de részleteket még nem árulhatnak el. A Vodafone is vizsgálja a lehetőséget, illetve annak technológiai és pénzügyi vonzatait - nyilatkozták a Hvg.hu-nak.
Winkler-Virág András szóvivő elmondta, természetesen nem csak mobilcégekkel tárgyalnak. Partner lehet bárki, aki képes ilyen szolgáltatást nyújtani, vagyis képes egy ilyen rendszer kialakítására.
Technikai problémák
Az új rendszer bevezetéséig még néhány technikai problémát meg kell oldani. A matrica értékesítésénél például az egyik legfontosabb követelmény az ellenőrizhetőség. Magyarországon azt a rendszert vezették be, hogy az autó rendszámát be kell diktálni a matrica vásárlásakor. Ez az adat egy központi adatbázisba kerül be, és az átjárókra szerelt kamerák a rendszám leolvasásával ellenőrzik, az autós kifizette-e az autópályadíjat. A kamerás ellenőrzést a jövőben is ugyanígy fogják végezni, hiszen mobilos fizetésnél is bekerül a rendszám a központi adatbázisba.
Nehezebb lesz az átállás a vizuális ellenőrzéseknél, amikor az ellenőrök például parkolókban megnézik, fel van-e ragasztva a matrica a szélvédőre. Mobiltelefonos fizetésnél ugyanis nem kap matricát a vásárló. Winkler-Virág András szerint valamilyen bizonylatot kapnia kell az autósnak, de ennek részleteit még nem dolgozták ki.
Elektronikus fizetés
A mobiltelefonos fizetést fogja felváltani majd néhány éven belül az elektronikus fizetési mód, amikor az autópálya használatával arányosan fognak fizetni az autósok. Az ÁAK szóvivője szerint az emberek igénye, hogy a sztrádadíjnál is – mint a szolgáltatások többségénél - érvényesüljön az arányosság elve.
Az elektronikus díjfizetésnél az egyik legfontosabb követelmény, hogy a forgalmat ne akadályozza. Valószínűleg egy fedélzeti egységet kell beszerelni az autóba, melynek adatait a kapuk előtt elhaladva leolvassák. A hónap végén pedig – a telefonszámlához hasonlóan – kap egy számlát az autós. A tervek szerint 2008-ra építik ki az új rendszert.