A City egyik legnagyobb befektetési háza, a Barclay’s Capital által kiadott átfogó napi európai feltörekvő piaci helyzetelemzés pénteki kiadása azt írta: a választások előtti "populista ígéretek legújabb darabja" a Fidesztől ered, miután Orbán Viktor miniszterelnök-jelölt megígérte a budapesti repülőtér privatizációjának visszafordítását, ha erre mutatkozik esély.
A Fidesz vezetője a héten, a Heti Válasz című lapnak azt mondta, a Budapest Airport ügyében meg fogják nézni az adásvételi papírokat, "és ha egyszázaléknyi esély kínálkozik a reptér visszaszerzésére, kezdeményezni fogjuk a visszavételt".
A Barclay’s Capital pénteki elemzése szerint azonban "erősen valószínűtlen", hogy ez lehetséges lenne, és a piac helyesen jár el, ha figyelmen kívül hagyja ezt a megjegyzést. Orbán Viktor nyilatkozata mindazonáltal újabb bizonyítéka annak, hogy a szoros küzdelmet hozó magyarországi választási kampány "populista verseny lesz" véli a londoni befektetési bank.
A brit BAA, a világ legnagyobb, nem pénzügyi befektetői jellegű, magánkézben lévő repülőtér-üzemeltetője, amely egyebek mellett a világ legnagyobb nemzetközi forgalmú repülőterét, a londoni Heathrow-t is működteti, decemberben - londoni iparági elemzők szerint világrekord áron, adóssággal együtt több mint 1,3 milliárd fontért, a magyar cég becsült tavalyi EBITDA-eredményének 30-szorosáért - 75 százalék mínusz egy részvény érdekeltséget és 75 évi üzemeltetési jogot vett a ferihegyi repülőteret működtető Budapest Airportban.
Mike Clasper, a BAA vezérigazgatója az ügylet tavaly decemberi zárásának napjaiban, Londonban azt mondta: a BAA "nagyon jól fogja működtetni (ezt) a vagyont Magyarország javára", és arra számít, hogy ez "minden párt és kormány" megelégedésére szolgál majd.
A szakember hozzátette, mindkét nagy párt hangot adott a közvetlen külföldi befektetések fontosságának Magyarország jövője szempontjából. "Nem hiszem, hogy bárki olyan jelzést akarna adni, amely szerint ezeket (a befektetéseket) nem fogják tiszteletben tartani" - tette hozzá decemberi nyilatkozatában a brit cég vezetője.
A BAA vezérigazgatója ugyanakkor kijelentette azt is, ha ilyesmi mégis megtörténne, "visszakapnánk a pénzünket, 11 százalékos kamattal együtt".
Clasper még november végén, egy londoni előadásában azt mondta, a BAA csak akkor indít a Budapest Airporthoz hasonló méretű beruházásokat, ha bízik a jelenlegi és a jövendő kormányok szándékaiban.