Jövőre szabad választás |
Az Európai Unió szabályozása miatt jövőre Magyarországon is liberalizálni kell a gázpiacot. Ez azt jelenti, jövő júniustól minden kis- és nagyfogyasztó szabadon választhatja meg a villamosenergia, illetve földgáz beszerzési forrását. A Magyar Energia Hivatal néhány héten belül szakmai vitára bocsátja a gázpiaci modellre vonatkozó javaslatát. A hivatal szabályozási jogkörre tenne szert a piaci túlsúllyal rendelkező cégek, illetve nagykereskedelmi áraik fölött. A nagykereskedelmi árak liberalizációjára csak akkor kerülhet sor, ha többszereplős lesz a piac. |
Magyarországon már évek óta mesterségesen alacsony szinten tartják a gáz árát, szakértők, de a piaci szereplők szerint ez nem tartható sokáig. Kérdés, hogy melyik párt meri felvállalni a piaci ár bevezetését, magyarán az áremelést.
Nem véletlen, hogy a választási kampány immár visszatérő slágertémája lett a gázár. Emlékezzünk arra, hogy már négy évvel ezelőtt, a két választási forduló közötti időszakban is az egyik meghatározó téma volt, mekkora lesz a gáz ára a következő években.
© hvg.hu |
Ma már a háztartások háromnegyedébe, vagyis majdnem hárommillió lakásba bevezették a gázt. (A Magyar Energia Hivatal egyik elemzése szerint Magyarországon használnak a legnagyobb arányban gázt a lehetséges energiaforrások közül.)
A háztartások kisebb része csak főzésre használjak a gázt, többnyire azonban ezzel is fűtenek.
Az új lakások döntő többségét gázfűtésesre tervezik. Mindez azt jelenti, hogy a gázár alakulása a magyar lakosság döntő többségét nem hagyja hidegen.
Magyarországon nem szociális alapon jár a szubvenció. Valamennyi lakossági gázfogyasztó részesül az ártámogatásban, legyen kisnyugdíjas vagy akár jól kereső cégtulajdonos. Jelenleg a gáz a legolcsóbb energiaforrás. Az elmúlt években mindegyik kormány - párthovatartozástól függetlenül - mesterségesen alacsonyan tartotta a gáz árát, így egyre több lakásba vezették be a gázt. Az első háromezer köbméter gáz elhasználásához valamennyi háztartás kap kompenzációt. Méghozzá egyre többet (kattintson táblázatunkra).
A gáz árát tömbtarifarendszer alapján határozzák meg 2004. január elseje óta. Akkor részlegesen liberalizálták a gázpiacot (a Mol kvázi monopolhelyzete miatt azonban akkor nem alakult ki tényleges verseny), megszüntették az egységes hatósági árakat, a felhasználókat pedig éves fogyasztásuk alapján csoportokba osztották, és ez alapján kompenzálták az áremelkedést. A lakossági fogyasztókat három csoportra osztják aszerint, hogy mennyi gázt égetnek el évente. Ezek az 1500 köbméter alatt, az 1500 és 3000 köbméter között, illetve a 3000 köbméter felett fogyasztók csoportjai. A gázzal főzők, a kis lakásban élők általában az első csoportba tartoznak, egy átlagos méretű, gázzal fűtött lakásban 1500-3000 köbméter között fogyasztanak, a nagyobb családi házban élők pedig a harmadik csoportba kerülnek.
A köbméterenként fizetendő árat a gazdasági miniszter határozza meg. Mindhárom lakossági fogyasztói csoportba tartozók 64,40 forintot fizetnének havonta, ha nem lenne a kompenzáció. Ebből azonban csak 40,40 forintot (plusz az 1,85 forintos alapdíjat) kell kifizetni az első csoportba tartozóknak, a fennmaradó 22,15 forint, vagyis a tényleges ár harmada állami támogatás. A második csoportban 44,8 forintot fizetnek 17,79 forintos támogatás mellett, a harmadik csoportban pedig 58,40 forint a fizetendő összeg, így ők csak 4,15 forintnyi támogatást kapnak köbméterenként.
Ez a helyzet január 18. óta, vagyis az említett "burkolt gázáremelés" óta. Előtte ugyanis 60,20 forintba került a gáz köbmétere. A fogyasztó azonban ténylegesen akkor is ugyanannyit fizetett , vagyis a 40,40 forintot az 1500 köbméter alatti, 44,70 forintot az 1500-3000 köbméter közötti, illetve 58,30 forintot a 3000 köbméter feletti felhasználók. A különbség annyi, hogy akkor kevesebb állami támogatást kaptak a fogyasztók: 4,18, 4,19, illetve 4,15 forinttal. A lényeg, hogy ha az állami kompenzáció nélkül harmadával többet kellene fizetni a gázért.
Elégedetlen fogyasztók |
A fogyasztók a leginkább a hibaelhárítással és a bejelentő központ elérhetőségével elégedetlenek, de elégedetlenek a tájékoztatással kapcsolatban is – derül ki a Magyar Energia Hivatal által elvégzett felmérésből. Átlag feletti az elégedettség a szolgáltatás folyamatosságával, és kedvező a szolgáltatók munkatársainak megítélése is. Az energia hivatal minden évben végez egy felmérést, hogy a fogyasztók mennyire elégedettek a szolgáltatásokkal, 2005 őszén az ország egész területén 6900 háztartási és 1400 nem háztartási fogyasztót kérdeztek meg. |
A Fidesz azt állítja, hogy a kompenzációs kasszában lévő összeg csak áprilisig elegendő. A kormányoldal azonban azzal nyugtat, hogy csak akkor merülhet ki a kassza, ha nyáron, augusztusban mínusz fokok lennének. Az idén várhatóan 100 milliárd forintot költenek kompenzációra, ehhez pedig megvan a szükséges fedezet - hangsúlyozza a gazdasági tárca.
Az év elején az áramárral kapcsolatban is terjengtek rémhírek. Az egyik ilyen lánclevél azt állította, hogy – a legfelső áfakulcs 25-ről 20 százalékra való csökkentése miatt - érdemes bejelenteni az óra mérőállását. Aki ezt nem tenné meg, annak a havi elszámolás utolsó napjáig 25 százalékkal számolják az áfát.
Az Elektromos Művek cáfolt. Honlapjuk tájékoztatásából egyértelmű-en kiderült, hogy időarányosan állapítják meg a fizetendő összeget és annak áfáját. Vagyis ha a december 20. és január 20. közötti időszakban elhasznált áramot kell kifizetni, akkor az összeg harmada után 25 százalék, kétharmada után 20 százalék áfát kell fizetni. A fogyasztóknak azonban csak a két százaléka van havi elszámolásban, vagyis csak ennyien diktálják be adataikat havonta. A többség, 98 százalék, éves, féléves vagy negyedéves elszámolásban van.
A lakossági villamosenergia átlagára (forint/kilowattóra)
Időpont | 2000. jan. | 2001. jan. | 2002. jan. | 2003. febr. | 2003. aug. | 2004. jan. | 2005. febr. | 2006. jan. |
Lakossági átlagár (általános) | 22,18 | 23,52 | 24,64 | 26,54 | 28,78 | 32,13 | 34,14 | 32,77 |
De nem csak emiatt bizonytalan, mennyit fizetünk a következő hónapokban az áramért. Az országgyűlés 2004. január elsején szüntette be az áram hatósági árát. Ugyanekkor a villamos energia áfája 12 százalékról 25 százalékra emelkedett, és bevezették – a nem lakossági fogyasztóknál – az energiaadót és a környezetterhelési díjat. (A fenti táblázat mutatja a lakossági villamosenergia árak alakulását 2000-től idén januárig.)Az Országgyűlés február elején elfogadott törvénymódosítása nyomán ismét hatósági árassá tették a villamos energiát. A hatósági ár kiszámítására a Magyar Energiahivatal hat hónapot kért, de csak három hónapot kapott, így május elejére el kell készülnie az új díjtáblázattal. Ez a szabályozás azonban megint csak átmeneti lesz, hiszen a gázpiachoz hasonlóan 2007. január elsejétől – az európai uniós szabályozásoknak megfelelően – az energiapiacot is liberalizálni kell.