Benyújtják a gáz- és villanyszámlát?

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
Dzindzisz Magdalena (hvg.hu)
Tetszett a cikk?

Burkolt gázáremelés, kompenzációs kassza, állami támogatás, bányajáradék, hatósági villamosenergia-ár, áfacsökkentés - a kampányban hangsúlyos szerepet kapnak a közüzemi díjak. De mit jelent mindez a fogyasztónak. Nagyobb lesz a havi rezsi, többet kell fizetni a gázért és a villanyért? Ha igen, mikortól? Ha nem, meddig nem? A hvg.hu utánajárt.

Jövőre szabad választás
Az Európai Unió szabályozása miatt jövőre Magyarországon is liberalizálni kell a gázpiacot. Ez azt jelenti, jövő júniustól minden kis- és nagyfogyasztó szabadon választhatja meg a villamosenergia,  illetve  földgáz beszerzési forrását. A Magyar Energia Hivatal néhány héten belül szakmai vitára bocsátja a gázpiaci modellre vonatkozó javaslatát. A hivatal szabályozási jogkörre tenne szert    a piaci túlsúllyal rendelkező cégek, illetve nagykereskedelmi áraik fölött. A nagykereskedelmi árak liberalizációjára csak akkor kerülhet sor, ha  többszereplős lesz a piac.
"Ezúton tájékoztatjuk, hogy 2006. január 18-ától a közüzemi gázdíjak módosulnak, (…) továbbá a gázár-támogatás mértéke is megváltozik" – hasonló levelet kapott minden lakossági fogyasztó a januári számlája mellé. Erre alapozva állította a Fidesz, hogy a kormány burkoltan emelte a gáz árát, és erre reagált a kormányoldal úgy, hogy igazából nem, mert a fogyasztók ugyanannyit fizetnek, mint eddig.

Magyarországon már évek óta mesterségesen alacsony szinten tartják a gáz árát, szakértők, de a piaci szereplők szerint ez nem tartható sokáig. Kérdés, hogy melyik párt meri felvállalni a piaci ár bevezetését, magyarán az áremelést.

Nem véletlen, hogy a választási kampány immár visszatérő slágertémája lett a gázár. Emlékezzünk arra, hogy már négy évvel ezelőtt, a két választási forduló közötti időszakban is az egyik meghatározó téma volt, mekkora lesz a gáz ára a következő években.

Négy éve is riogattak
© hvg.hu
A magyar háztartásoknak a döntő többsége ugyanis gázt használ fűtésre vagy főzésre. A statisztikák szerint a nyolcvanas évek elején a lakásoknak még csak a negyedében volt vezetékes gáz, a kilencvenes évekre ez az arány negyven százalékra ugrott.

Ma már a háztartások háromnegyedébe, vagyis majdnem hárommillió lakásba  bevezették  a gázt. (A Magyar Energia Hivatal egyik elemzése szerint Magyarországon használnak a legnagyobb arányban gázt a lehetséges energiaforrások közül.)

A háztartások kisebb része csak főzésre használjak a gázt, többnyire azonban ezzel is fűtenek.

Az új lakások döntő többségét gázfűtésesre tervezik. Mindez azt jelenti, hogy a gázár alakulása a magyar lakosság döntő többségét nem hagyja hidegen.

Mennyit fizetünk? (Oldaltörés)

Magyarországon nem szociális alapon jár a szubvenció. Valamennyi  lakossági gázfogyasztó részesül az ártámogatásban, legyen kisnyugdíjas vagy akár jól kereső cégtulajdonos. Jelenleg a gáz a legolcsóbb energiaforrás. Az elmúlt években mindegyik kormány - párthovatartozástól függetlenül -  mesterségesen alacsonyan tartotta a gáz árát, így egyre több lakásba vezették be a gázt. Az első háromezer köbméter gáz elhasználásához valamennyi háztartás kap kompenzációt. Méghozzá egyre többet (kattintson táblázatunkra).

A gáz árát tömbtarifarendszer alapján határozzák meg 2004. január elseje óta. Akkor részlegesen liberalizálták a gázpiacot (a Mol kvázi monopolhelyzete miatt azonban akkor nem alakult ki tényleges verseny), megszüntették az egységes hatósági árakat, a felhasználókat pedig éves fogyasztásuk alapján csoportokba osztották, és ez alapján kompenzálták az áremelkedést. A lakossági fogyasztókat három csoportra osztják aszerint, hogy mennyi gázt égetnek el évente. Ezek az 1500 köbméter alatt, az 1500 és 3000 köbméter között, illetve a 3000 köbméter felett fogyasztók csoportjai. A gázzal főzők, a kis lakásban élők általában az első csoportba tartoznak, egy átlagos méretű, gázzal fűtött lakásban 1500-3000 köbméter között fogyasztanak, a nagyobb családi házban élők pedig a harmadik csoportba kerülnek.

A köbméterenként fizetendő árat a gazdasági miniszter határozza meg. Mindhárom lakossági fogyasztói csoportba tartozók 64,40 forintot fizetnének havonta, ha nem lenne a kompenzáció. Ebből azonban csak 40,40 forintot (plusz az 1,85 forintos alapdíjat) kell kifizetni az első csoportba tartozóknak, a fennmaradó 22,15 forint, vagyis a tényleges ár harmada állami támogatás. A második csoportban 44,8 forintot fizetnek 17,79 forintos támogatás mellett, a harmadik csoportban pedig 58,40 forint a fizetendő összeg, így ők csak 4,15 forintnyi támogatást kapnak köbméterenként.

Ez a helyzet január 18. óta, vagyis az említett "burkolt gázáremelés" óta. Előtte ugyanis 60,20 forintba került a gáz köbmétere. A fogyasztó azonban ténylegesen akkor is ugyanannyit fizetett , vagyis a 40,40 forintot az 1500 köbméter alatti, 44,70 forintot az 1500-3000 köbméter közötti, illetve 58,30 forintot a 3000 köbméter feletti felhasználók. A különbség annyi, hogy akkor kevesebb állami támogatást kaptak a fogyasztók: 4,18, 4,19, illetve 4,15 forinttal. A lényeg, hogy ha az állami kompenzáció nélkül harmadával többet kellene fizetni a gázért.

Kiürülhet-e a kassza? (Oldaltörés)

Elégedetlen fogyasztók
A fogyasztók a leginkább a hibaelhárítással és a bejelentő központ elérhetőségével elégedetlenek, de elégedetlenek a tájékoztatással kapcsolatban is – derül ki a Magyar Energia Hivatal által elvégzett felmérésből. Átlag feletti az elégedettség a szolgáltatás folyamatosságával, és kedvező a szolgáltatók munkatársainak megítélése is. Az energia hivatal minden évben végez egy felmérést, hogy a fogyasztók mennyire elégedettek a szolgáltatásokkal, 2005 őszén az ország egész területén 6900 háztartási és 1400 nem háztartási fogyasztót kérdeztek meg.
A kompenzációt a Mol által fizetett bányajáradékból fedezték, vagyis a Magyarországon termelt és az importált földgáz árának különbségéből. A törvény ugyanis lehetővé tette, hogy a Mol importáron értékesítse az olcsóbban kitermelt hazai földgázt. A keletkező extraprofitot az állam bányajáradék formájában vonja el a cégtől, és ebből fedezik a lakossági ár alacsonyan tartását.

A bányajáradék azonban egyre csökken, és piaci szakértők szerint 2010-re el is fogyhat. Vagyis a lakossági gázárakat egyre nagyobb mértékben kell más költségvetési forrásokból kiegészíteni. Ráadásul a földgáz világpiaci ára is egyre magasabb. Tavaly 70 milliárd forintot fordított az állam kompenzációra. A támogatás növekedése miatt az idén ennél többet kell.

A Fidesz azt állítja, hogy a kompenzációs kasszában lévő összeg csak áprilisig elegendő. A kormányoldal azonban azzal nyugtat, hogy csak akkor merülhet ki a kassza, ha nyáron, augusztusban mínusz fokok lennének. Az idén várhatóan 100 milliárd forintot költenek kompenzációra, ehhez pedig megvan a szükséges fedezet - hangsúlyozza a gazdasági tárca.

Áram: cáfolják a rémhíreket (Oldaltörés)

Az év elején az áramárral kapcsolatban is terjengtek rémhírek. Az egyik ilyen lánclevél azt állította, hogy – a legfelső áfakulcs 25-ről 20 százalékra való csökkentése miatt - érdemes bejelenteni az óra mérőállását.  Aki ezt nem tenné meg, annak a havi elszámolás utolsó napjáig 25 százalékkal számolják az áfát. 

Az Elektromos Művek cáfolt. Honlapjuk tájékoztatásából  egyértelmű-en kiderült, hogy időarányosan állapítják meg a fizetendő összeget és annak áfáját. Vagyis ha a december 20. és január 20. közötti időszakban elhasznált áramot kell kifizetni, akkor az összeg harmada után 25 százalék,  kétharmada után 20 százalék áfát kell fizetni. A fogyasztóknak azonban csak a két százaléka van havi elszámolásban, vagyis csak ennyien diktálják be adataikat havonta. A többség, 98 százalék,  éves, féléves vagy negyedéves elszámolásban van.

A lakossági villamosenergia átlagára (forint/kilowattóra)

Időpont2000. jan.2001. jan.2002. jan.2003. febr.2003. aug.2004. jan.2005. febr.2006. jan.
Lakossági átlagár (általános)22,1823,5224,6426,5428,7832,1334,1432,77

De nem csak emiatt bizonytalan, mennyit fizetünk a következő hónapokban az áramért. Az országgyűlés 2004. január elsején szüntette be az áram hatósági árát.  Ugyanekkor a villamos energia áfája 12 százalékról 25 százalékra emelkedett, és bevezették – a nem lakossági fogyasztóknál – az energiaadót és a környezetterhelési díjat. (A fenti táblázat mutatja a lakossági villamosenergia árak alakulását 2000-től idén januárig.)

Az Országgyűlés február elején elfogadott törvénymódosítása nyomán ismét hatósági árassá tették a villamos energiát. A hatósági ár kiszámítására a Magyar Energiahivatal hat hónapot kért, de csak három hónapot kapott, így május elejére el kell készülnie az új díjtáblázattal. Ez a szabályozás azonban megint csak átmeneti lesz, hiszen a gázpiachoz hasonlóan 2007. január elsejétől – az európai uniós szabályozásoknak megfelelően – az energiapiacot is liberalizálni kell.