A divat két olasz fellegvára, a Giorgio Armani és a Gucci márkás termékeire áhítoznak a világon a legtöbben. Magyarországon szintén ugyanez a vágyott márkák toplistáján a sorrend. Többek között ezt állapítja meg az ACNielsen piackutató vállalat globális felmérése, amit 42 ország összesen 21 ezer rendszeresen internetező fogyasztójának online megkérdezésével végeztek. Minden harmadik magyar Internet-használó venne Giorgio Armani, Gucci, Chanel vagy Versace márkájú luxus holmit, ha a pénz nem számítana. Ez az arány meghaladja az európai átlagot.
Vevők a luxusra
Milyen egyedi tervezésű márkás terméket vennének, ha megengedhetnék maguknak? A magyar válaszadók közül a legtöbben cipőt, majd napszemüveget, illetve retikült választanának. Ebben hasonlítunk az európai vágyak ranglistájára. Valóban vásárolt már a legdrágább márkákból a megkérdezett magyarok egyharmada. Itt a rangsort a Givenchy vezeti, az Armani, Gucci és Versace előtt.
Márkanév | Magyarország | Európai átlag |
Giorgio Armani | 38 | 30 |
Gucci | 37 | 27 |
Chanel | 31 | 22 |
Versace | 30 | 27 |
Christian Dior | 27 | 23 |
Givenchy | 25 | 8 |
A magyarok az európai átlagnál pozitívabban viszonyulnak a divatcikkekhez. Amíg ugyanis az európai válaszadók 75 százaléka gondolja azt, hogy az egyedi tervezésű márkatermékek drágábbak, mint amennyit tulajdonképpen érnek, addig a magyarok csupán 61 százaléka. A márka által képviselt magas minőség elismerését jelenti a következő vélemény: a magyar válaszadók csupán 23 százaléka mondja, hogy kizárólag a divatnak hódoló emberek veszik az egyedileg tervezett nagy márkák termékeit. Sőt, 31 százalék úgy véli, hogy az egyedi márkatermékek sokkal jobb minőségűek, mint a szokásos márkák. Viszont a megkérdezettek többsége szerint Magyarországon is, de szerte Európában is a másolt vagy hamisított márkatermékek minősége elmarad a valódiakétól.
Társadalmi státusz
"Az egyedileg tervezett márkatermékeket viselő emberek így próbálják kifejezni társadalmi státuszukat". Ezzel az állítással a magyarok 39 százaléka ért egyet, miközben az európai átlag 59 százalék.
Amíg az internethasználók 12 százaléka vesz Armani vagy Gucci terméket, addig 30 százalék választaná a jövőben ezeket a márkákat, ha lenne rájuk elég pénze, mutat rá az ACNielsen kutatása. A Giorgio Armani és a Gucci világosan látja, hogy erős márkákkal lehet nyereséget elérni. Ezek a vállalatok nem csak divatcikkeket értékesítenek, hanem velük együtt imázst is, amiért a fogyasztók hajlandók többet fizetni. Mindkét márka megtestesíti mindazt, amit a fogyasztók csodálnak, és szeretnének megszerezni.
© sxc.hu |
A többitől különböző erős márka felépítése a legnagyobb kihívás minden dizájner márka számára, amikor új piacra lép be. Az érintett vállalatok sokat fektetnek be márkáik elérhetőségébe és imázsába olyan fejlődő piacokon, mint például Oroszország vagy Ázsia. Az ACNielsen globális online kutatása rámutat, hogy például a Christian Dior és Gucci márkák jó értékesítési lehetőségekkel bírnak Oroszországban, míg a kínaiak a Chanel és Versace termékekért lelkesednek.
A kutatás egyik nem meglepő eredménye, hogy a világ divatközpontjaiban, Franciaországban, Olaszországban és az USA-ban a fogyasztók lojálisak saját divattervezőikhez. A franciák körében az olyan történelmi francia nevek, mint Yves Saint Laurent - annak ellenére, hogy immár egy olasz divat konglomerátum tulajdona-, Chanel, Dior és Hermes a legerősebbek.
A divatot követő olaszok vágyott márkáinak rangsorában pedig Giorgio Armani, Prada, Emporio Armani és Versace alkotja az élcsoportot, valószínűleg még hosszú ideig. Az észak-amerikai vásárlók elsőszámú tervezőjükhöz, Ralph Laurenhez lojálisak, akinek márkaneve a legjobb rangsorolást kapta tőlük az online megkérdezés során.