Titkos helyen tartott értekezletükön a kormányzó konzervatív Jog és Igazság, valamint a populista Önvédelem és a nacionalista Családok Ligája megegyezett az együttműködés folytatásában, megerősítve az előző, februári megállapodásukat. Vezetőik bizakodva nyilatkoztak erről péntek reggel a PAP hírügynökségnek és rádióknak.
Egyelőre annyit tudni, hogy a kormánypárt elfogadta: parlamenti vizsgálatokat kell indítani az acélipar és a bankok magánosítása és az 1990-es évek közepén lezajlott tömeges privatizáció ügyében. Előzőleg a kormánypárt ismét előrehozott választásokkal fenyegette kisebb partnereit, amelyek tarthatnak attól, hogy egy
újabb választáson esetleg nem érik el a parlamentbe kerüléshez szükséges 5 százalékot.
A zloty a héten meredeken esett, de péntek reggelre megszilárdult, 3,8786/euró volt a csütörtök reggeli 3,8823/euró helyett vételi oldalon. A kormányt támogató kis pártok számára az kongatta meg a vészharangot, hogy a lengyel pénzügyminiszter, Zyta Gilowska kedden elutasította a központi bank feladatkörének bővítésére szóló
javaslatokat. „Ha a Lengyel Nemzeti Bank gondoskodik az árstabilitásról és a zloty egyensúlyáról, akkor ezzel a lehető legjobbat teszi, és nincs semmi más dolga” - mondta a miniszter a Gazeta Wyborcza című lapnak adott nyilatkozatában.
A Lengyel Nemzeti Bank elnöke, Leszek Balcerowicz már februárban keményen elítélte, hogy a központi bank megbízatását módosítani kellene, felelőssé kellene tenni a gazdasági növekedésért is. „A javasolt változtatás alkotmányellenes, szemben áll az Európai Unió szabályaival, és káros gazdaságnak” - mondta Balcerowicz.
A kisebbségben kormányzó konzervatív Jog és Igazságosság (PiS) párt és két kis parlamenti párt február elején együttműködési megállapodást kötött egy évre. Ennek értelmében a populista Önvédelem és a nacionalista Családok Ligája támogatja a kormányzati előterjesztéseket, és tartózkodik a miniszterek elleni bizalmatlansági indítványoktól. Ennek fejében a Jog és Igazságosság vállalta, hogy támogatja a két kis párt egyes célkitűzéseit, köztük a központi bank alapokmányának megváltoztatását. A februári megállapodás kedvező volt abból a szempontból, hogy akkor is elhárította az előre hozott választás lehetőségét. Elemzők ugyanakkor biztosra veszik, hogy nőni fognak a költségvetés szociális célú kiadásai. A parlament nemrég jóvá is hagyta a családtámogatási törvényt, amely 1,4 milliárd zlotyval többet irányoz elő az eredeti költségvetési tervben szereplő kiadásnál.
Lengyelországban nem először került szóba a központi bank megbízatásának módosítása, a gazdasági növekedés támogatásának bevétele az alapokmányba: utoljára az EU-csatlakozás előtt, 2002-03-ban kísérletezett hasonlóval a korábbi, Leszek Miller vezette konzervatív kormány. Akkoriban a kormány még a pénzügypolitikai tanács megszüntetését is fölvetette. A pénzügypolitikai tanács némi átalakítása sikerült, az alapokmány megváltoztatására irányuló akciót azonban a központi bank visszaverte, miután számos, mértékadó külföldi pénzintézet, közte az Európai Központi Bank is véleményt nyilvánított a lengyel központi bank függetlenségének védelmében.
A lengyel kormány hagyományosan a gazdasági növekedés akadályozását veti a bank szemére, amely viszont általában a kormányzati költekezéssel indokolja gyakori szigorát. A szigor az utóbbi időben enyhült, nem utolsó sorban a költségvetés tavalyi, tervezettnél kisebb hiányára tekintettel, enyhült. A bank január végén és február végén negyed-negyed százalékponttal rekord alacsonyra, 4,0 százalékra csökkentette alapkamatát.