Repülőtér és körgyűrű
Vecsés, Gyál, Üllő – ha e három település nevét három évvel ezelőtt írtuk volna le, mindenkinek a Ferihegyi repülőtér, az első város okán pedig talán a savanyúság jutott volna eszébe. Mára mindez megváltozott, hiszen a főváros keleti részének leginkább fejlődőképes területeiről van szó, ahol szinte kapkodják a beépítendő telkeket, és több új lakóparki, társasházi beruházás is elindult. Az M0-ás dél-keleti szektorának és a 4-es út Vecsést, Üllőt elkerülő szakaszának tervezési időszakában indultak meg Ferihegy térségében az ingatlanfejlesztések, de természetesen nem lehet figyelmen kívül hagyni a reptér közelségének kedvező hatását sem. Elfogytak a megfizethető, viszonylag nagy méretű, Budapest környéki nyugati és déli csomópontokban (Budaörs, Szigetszentmiklós) lévő ipari ingatlanok, így egyre inkább előtérbe kerül a szűz területnek számító dél-keleti zóna. A telkek ára ebben a térségben meglehetősen alacsony, 9-13 ezer forint négyzetméterenként, és „friss, ropogós” lakást is kapni 180-220 ezer forintos négyzetméteráron.
Sztráda mentén minden jobb
Ha már az utaknál tartottunk: az autópálya-építés természetes velejárója az infrastrukturális fejlődés, a kereskedelmi forgalom és a befektetői kedv növekedése. Ezek nem azonnal, hanem néhány esztendő késéssel meghozzák a lakóingatlan-fejlesztések fellendülését is, hiszen az új munkahelyek új lakókat hoznak az adott térségbe.
Aki tehát befektetési céllal kereskedelmi ingatlant vagy telket keres (utóbbin családi házakat vagy társasházakat építve), vagy pedig időben akar beszállni egy kedvező árú új ingatlanba, csak nézze meg a térképeket az épülő sztrádák, főutak térképeivel. Azért néhány tippet mi is adunk: óriási a várakozás Szegeden, ahol jelenleg nagyon fogynak a kereskedelmi ingatlanok. Az M0-s körgyűrű is visszakívánkozik, hiszen az északi összekötő híd megépülésével enyhül a főváros ezen részén a közlekedési nyomás, és talán a teljesen bedugult 10-es főút is felszabadul némiképp. Utóbbi a gyönyörű pilisi házak és telkek megnőtt keresletét hozza majd.
Kötött pálya, kötetlen életmód
Nem utolsó lakásvásárlási szempont ma már, ha az autóutakon kívül másképp is megközelíthető a település. Mivel a forgalom már sohasem lesz kisebb, egyre többen kérdezik: jár-e sűrűn vonat vagy HÉV a környéken. A budapesti agglomeráció települései közül például ma már egyértelműen azok a legkeresettebbek, amelyeken jár a HÉV. Szintén óriási siker lett a szupergyors Esztergom-Budapest vasút, amely kis időközökkel, kulturált körülmények között szállítja az utasokat. A további fejlesztés, modernizálás érinti a váci vonalat (itt is sűrítettek), és az elővárosi közlekedést. Ezeken a területeken az ingatlanárak nőni fognak, és élni is kellemesebb lesz, hiszen a napi munkába járás dugómentesen is zajlódhat.
Mivel a wellness lassan életmóddá válik, nem csoda, ha az idegenforgalomba beruházók úgy látják: gyógyfürdők környékén érdemes apartmanokat építeni. Ez mind nagyobb divat az országban, és a külföldi vevők után a hazaiak is látják előnyeit. Sokan második lakásnak, nyaralónak veszik ezeket a tulajdonképpen társasházi lakásokat, ahonnan néhány lépés vagy utca a pihentető fürdő.
Erre látunk példát Agárdon, a Velencei-tó partján, ahol a haldokló tavi forgalmat lassan felváltja a szépen kialakított termálfürdő népszerűsége. A környéket kiparcellázták, több tucatnyi ház már áll. Szintén bungalókat építenek majd Egerszalókon a gyógyszálló mellé, ám most még érdemes olcsó, 8-9 ezer forintos négyzetméterárú telkeket venni. Hévíz és Sárvár mind fejleszt, új lakások is épülnek.
Fővárosi lendület
Mivel az ingatlanforgalom jelentős hányada Budapesten zajlik, itt is pillantsunk körbe. Igen látványos lesz a következő esztendőkben a VIII. kerület egy részének megújulása, amelyet a Corvin sétány nevű beruházási csomag jelöl. Itt jó minőségű, modern lakásokat adnak majd 350 ezer forint körüli áron. Nem áll meg a XIII. kerület fejlődése sem, különösen a Duna Plaza körüli területen, ahol egész északi belvárost képzelnek a fejlesztők.
Budán éppen átalakulóban van a XI. kerület képe, ahol irodaházak tucatjait és hatalmas lakóparkokat építenek. Ez a terület már népszerű, ám még mindig nem telített. Titkos favorit a külvárosi XVII. és XVIII. kerület, ahol szintén az M0-s és az alacsony árak kombinációja vonzza a lakóházépítőket és befektetőket.
Rosszul ható fejlesztések |
A területfejlesztéseknek legyen az több utcát érintő városrész-megújítás, vagy például autópálya-építés – jelentős pozitív hatásuk mellett negatív befolyásuk is lehet az érintett környezetre. Egy-egy új nagyberuházás ugyanis nemcsak javíthat, de sokat ronthat az ott lakók életminőségén, ami kihat az ottani ingatlanok áraira is. Például az újonnan felépített nagy lakásszám miatt túlzsúfoltabbá válhat a terület, zavaróan magas lehet a felhúzott új épület, szűkülhet a beépítéssel a parkolási terület, amit sok esetben – a magas gépkocsiférőhely-árak miatt – nem oldanak meg az új teremgarázsok. Csökkenhet a zöldterület, nőhet az adott környezet terhelése, romolhat a levegő tisztasága, a megnőtt forgalommal emelkedhet a zajszint, hogy csak néhányat említsünk a gyakorta felmerült problémák közül, melyek fontos szempontok telek- és lakásvásárláskor. Mindennek „kivédésében” nagy szerep hárul az önkormányzatokra, mint a beépítések szabályozásáért és engedélyezéséért felelős hatóságokra: nekik úgy kell ténykedniük, hogy a fejlesztések hatására a kerületek, települések lakosai ne kerüljenek kedvezőtlen helyzetbe. Vagyis, a szakemberek szerint a beruházások településfejlesztési építészeti szempontból egészséges szerkezetére, a környezeti és szociális hatások javítására kell helyezniük a hangsúlyt. |
Tartalmi partnerünk a BookmarkMedia