Az amerikai piacot hódítanák meg magyar és francia borok

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A magyar és francia borok együtt kívánnak betörni az amerikai piacra. A Rhone vidéki és a tokaji bortermelők közös promóciós kampányt indítanak uniós támogatással.

Európai uniós támogatással 2007-ben ART néven az elzászi, a Rhone vidéki és a tokaji bortermelők közös promóciós kampányt indítanak az amerikai piacokon, adta hírül a La Tribune című francia gazdasági napilap, amely a magyar boriparról közölt körképet. Az újonnan csatlakozott tíz uniós ország közül lakosonként évi 32 literrel Magyarország a legnagyobb borfogyasztó, melynek belső piacát az elmúlt két évben elözönlötték az olasz, a spanyol és a latin-amerikai borok. Az évi 66 ezer hektoliteres import a 3 milliós belső termelés mellett mindazonáltal elenyészőnek tekinthető annak ellenére, hogy egy magyar borral azonos minőségű chilei bor fele annyiba kerül - hívja fel a figyelmet a La Tribune.

A fogyasztáshoz képest túl sokat termelő és ezért válságban lévő magyar boripar - melynek exportja évi 2,2 millió hektoliterről 600 ezerre esett vissza a rendszerváltás óta - szerkezetváltásra szorul. Ennek egyik eszköze a ültetvénykivágás, amely az uniós támogatásokkal idén négyezer hektárt érint; a megművelt területek alig 0,5 százalékát, s ebből 7-10 százalék az alföldi középszerű borokra vonatkozik. A magyar borok exportjának 82 százaléka uniós piacokra irányul, ahol Magyarország Németországgal, Nagy-Britanniával és Lengyelországgal az első helyen áll. Az egyre nagyobb konkurencia miatt jött létre 2005-ben a Magyar Bormarketing Kht., amelynek keretében termelők és turisztikai szakemberek foglalkoznak a magyar bor belső és európai marketingjével. A céggel közösen indít 2007-ben promóciós kampányt a francia Rhone vidéki és az elzászi térség ART néven az elzászi száraz fehér, a Rhone vidéki vörös és a tokaji édesborok megismertetésére. A kezdeményezést uniós forrásokból fedezik - hangsúlyozza a gazdasági újság.

Sidlovits Diána, a Hegyközösségek Nemzeti Tanácsának munkatársa a lapnak elmondta: Magyarország jelenleg évente alig 7500 hektolitert exportál az Egyesült Államok 25 milliós piacára, de a potenciál óriási. Emellett az orosz és japán piacokra is be akarnak törni a magyar borok. Otthon pedig az egyre jobb minőségű bort kedvelő fiatalabb korosztály meghódítása a cél. A lap részletesen bemutatja a magyar bortermelők versenyképességének megtartására a Gödöllői Agrártudományi Egyetemen spanyol, olasz és francia együttműködéssel indított képzést, amelyet az uniós Leonardo programból finanszíroznak.

A La Trubine külön írásban foglalkozik a tokaji bor egyik legnagyobb exportőrével, a 115 hektáron termelő brit tőkét jegyző Royal Tokaji Wine Companyval, amelybe 8 millió eurót invesztáltak a külföldi befektetők. A cég évi 8 milliós forgalommal termelésének 80 százalékát exportálja, amelyből 60 százalék az európai, 20 pedig az amerikai piacokra irányul. Raskó György volt államtitkár, a cég ügyvezetője elmondta a lapnak, hogy a helyi száraz borok, a hárs és a furmint mellett könnyű esszenciákat is exportálnak, melyeknek villámgyors sikere 20 százalékkal növelte forgalmukat. Az 50 cl-es üvegek - amelyekből tavaly hatezret adtak el - 800 euróért kelnek el az amerikai piacon. A cég piacfelmérése azt mutatta, hogy az ár meghatározó tényező egy amerikai vásárló szemében. Vagyis minél drágább a termék, annál jobban megy az üzlet - zárja írását a La Tribune.