A mosószerek fő beszerzési forrása a háztartások számára a hipermarket. A háztartási vegyi áruk átlagát meghaladó mértékben, 44 százalékkal részesedtek a legnagyobb eladóterű üzletek a mosópor értékesítéséből, tavaly – tájékozat Barna Erika, az ACNielsen regionális ügyfélszolgálati menedzsere. A 401-2500 négyzetméter közötti csoportba tartozó szupermarket és diszkont bolttípus 2 százalékponttal, 22 százalékra növelte piaci részarányát egyik évről a másikra. A vegyi áru szaküzletekre továbbra is 8 százalék jut, míg a 400 négyzetméternél kisebb általános élelmiszer üzletekre 26 százalék, és a tendencia csökkenő.
A kategória legnagyobb szegmense a mosópor, értékben 72 százalékos részaránnyal, ám a folyékony és gél szegmens aránya folyamatosan növekszik. Mennyiségben még nagyobb mértékben dominálnak a por alakú mosószerek: 82 százalék jut rájuk.
A mosóporok 40 százaléka 3 és 6 kilogramm közötti csomagokban jut el a fogyasztókhoz, de folyamatosan növekszik a 6 kilósnál nagyobb kiszerelésűek eladása is. A folyékony szegmensben a másfél literes kiszerelés a legnépszerűbb, de itt is emelkedik a nagyobb kiszerelések eladása.
A kategóriában a kereskedelmi márkák piaci részesedése a november-decemberben mért 10 százalékkal elmarad a napi fogyasztási cikkek átlagától. Igaz, a tendencia növekedést mutat, mivel tavalyelőtt az év utolsó két hónapjában a mennyiségi eladásoknak csupán 6 százaléka jutott a kereskedelmi márkás mosóporokra.
A kereskedelmi márkák részaránya azért marad el az átlagtól, mert a gyártók a márkázott termékeik folyamatos innovációja és kereskedelmi akciói mellett a gazdaságos kiszerelések bevezetésével ösztönzik a vásárlókat – mondja Barna Erika.
A fogyasztói átlagár a legnagyobb szegmensben, a mosópornál 372 forint/kg volt november-decemberben, 6 százalék csökkenést mutat az előző évi hasonló időszakhoz képest. A csökkenést a nagyobb, gazdaságos kiszerelések előretörése okozza. Ha csak két százalékkal is, de emelkedett viszont a folyékony, speciális mosáshoz használt mosószerek fogyasztói átlagára, amely nem feltétlenül az egyes speciális mosószerek drágulását jelzi, hanem inkább a kereslet eltolódását a drágább márkák felé.