Az üzleti tervben szereplő bevételi terv 90 százalékát a Mol-részvények értékesítése tette ki, a tranzakcióból 238 milliárd forint körüli bevétel származik – mondta el Oravecz Péter, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. (ÁPV) kommunikációs igazgatója. Az idei privatizáció második legértékesebb cége a Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Rt. volt, 5 milliárd forintos bevétellel – tette hozzá.
Az új kormány felállását követően pár héten belül kiderülhet, hogy az ÁPV Rt. portfóliójába tartozó 135 társaság közül – a tartós állami tulajdonban maradókat kivéve – melyek kerülhetnek még az idén értékesítésre – mondta a kommunikációs igazgató.
Kormányhatározat szükséges például a Malév értékesítésére vonatkozóan is. A légitársaság privatizációjáról tavaly év végén Veres János pénzügyminiszter annyit mondott, hogy a Budapest Airport (BA) magánosításának lezárását követően születhet meg róla a döntés. A BA értékesítési tranzakciója pedig tavaly év végén lezárult. A Malév iránt érdeklődő egyik befektető, az orosz KrasAir vezérigazgatója, Borisz Abramovics korábban kijelentette, hogy az új pályázat időpontjának bejelentését a magyarországi parlamenti választások utánra várja. Az idei privatizációs tervek között lehetőségként szerepelnek a Maléven kívül a lóversenytársaságok és a végelszámolásból "visszahozott" Bábolna értékesítése is.
Közgazdászok az új kormánynak a privatizáció folytatását javasolják, és ezt szorgalmazza az SZDSZ is, amelynek a szakemberek szerint ki kell terjednie a közüzemi vállalatokra, a MÁV-ra, a Malévra, a BKV-ra, a Volán vállalatokra, a Magyar Postára, a Magyar Villamos Művekre és a Szerencsejáték Zrt.-re is.
Megfigyelők szerint akár ezermilliárd forintot is hozhat a költségvetésnek a még állami tulajdonban lévő cégek privatizációja, a bevételt pedig az adósságállomány csökkentésére fordíthatja az új kabinet. A tervek szerint az idén a privatizációs szervezet 203,13 milliárd forintot fizet be a központi költségvetésbe.
Tavaly az ÁPV összes bevétele 154,87 milliárd forint volt, amiből a privatizációs bevétel 124,68 milliárd forintot, az osztalékbevétel pedig 28,37 milliárd forintot tett ki. Az összes bevételben benne van az a 60 milliárd forint, amely a Budapest Airport eladásából jutott az ÁPV Rt.-nek. Az elmúlt évben a privatizációs tartalék feltöltése és különböző kötelezettségek miatt a privatizációs szervezet nem teljesített befizetést a költségvetésbe.