A Ferrovial lemetszi a Budapest Airportot is?

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A Ferrovial a brit BAA repülőtér-üzemeltető nagy-britanniai repülőtéri üzletágát egyben akarja tartani, a brit repülőterekre fog összpontosítani, de megvizsgálja a külföldi érdekeltségek sorsát, és a Nagy-Britannián kívüli vagyontárgyak akármilyen eladásából adósságtörlesztést fog finanszírozni, áll a BAA spanyol vevőjelöltjének a londoni értéktőzsdén közzétett részletes átvételi tervezetében. Az ÁPV illetékese szerint a tranzakciónak a Budapest Airport Zrt. (BA) részvényértékesítéséről szóló privatizációs szerződés rendelkezéseire semmilyen közvetlen hatása nincs.

A BA decemberi privatizációs szerződése nem tartalmazott kitételt a BAA esetleges tulajdonosváltásával kapcsolatban. A szerződés arra kötött ki szigorú szabályokat, hogy a BAA miként adhatja el a BA-ban szerzett tulajdonjogát. A BA múlt év végén aláírt privatizációs szerződése szerint a brit BAA a ferihegyi nemzetközi repülőteret üzemeltető társaság részvényeinek 75 százalék mínusz egy szavazatát szerezte meg. A szerződés szerint 50 százalék plusz egy szavazat tulajdonrésznek a "jelen vevő" közvetlen tulajdonában kell maradnia.

Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő ZRt. (ÁPV), a BAA International Holdings Ltd. és annak magyarországi leányvállalata, a BUD Holding Vagyonkezelő Zrt. által aláírt szerződés 2011-ig csak azt teszi lehetővé, hogy az ÁPV előzetes értesítése után a BAA kapcsolt vállalkozásának átadja a részvénycsomagot, de ez nem sértheti a magyar állam érdekeit.

A spanyol infrastrukturális és szolgáltató csoport ajánlatát a brit vállalat igazgatósága többszöri elutasítás után kedden végül elfogadásra ajánlotta a részvényeseknek, igaz az ügylet még nem  lefutott, mert a rivális kérő, a Goldman Sachs várakozások szerint elvileg előállhat új ajánlattal.

A Ferrovial átvételi konzorciuma (ADI) által a londoni tőzsdén máris közzétett részletes üzleti tervben az áll: az átvételre alakult konzorcium egyben akarja tartanai a BAA nagy-britanniai repülőtér-portfolióját, és "erre akar koncentrálni". Ugyanakkor "alapos felülvizsgálat alá akarja venni" a Nagy-Britannián kívüli repülőtereket, amint a tranzakció zárásával hozzáfér ezek részletes adataihoz, annak eldöntése végett, hogy megtartsa vagy eladja ezeket az érdekeltségeket.   

A dokumentum nem említi név szerint a Budapest Airportot, amelyet a BAA tavaly vett meg több mint 1,3 milliárd fontért, de egyértelműen tartalmazza, hogy bármely külföldi BAA-érdekeltség eladásából a spanyol cég a BAA átvételével járó adósságot törlesztené.

Londoni iparági elemzők decemberben világrekordnak minősítették azt az összeget - opciókkal és adósságokkal együtt bruttó 1,362 milliárd fontot -, amelyet a BAA fizetett a Ferihegyért. 

Azóta azonban az európai repülőterek mint befektetési célpontok vonzereje megnőtt, ugyanis előrejelzések szerint az európai légi utasforgalom 2020-ig megkétszereződik, és eléri az évi 2 milliárd főt, ami a bevételek jelentős emelkedésével fog járni.

A BAA a legutóbbi üzleti évről tartott eredmény-beszámoló keretében ambiciózus ferihegyi beruházási programot ismertetett. Elmondták: a BAA öt éven belül a budapesti repülőtér légi teheráru-befogadó kapacitásának megháromszorozását tervezi olyan "minőségi" létesítmény kiépítésével, ahol teherszállító repülőgépek, illetve teherárut is fuvarozó utasszállítók szállítmányait egyaránt fel lehet majd dolgozni.

Elhangzott az is, hogy a BAA már tervezi Ferihegy első, többemeletes parkolóházát, ezenkívül "nemzetközi márkanevekkel" is tárgyalnak boltok nyitásáról a ferihegyi repülőtéren.

Oravecz Péter, az ÁPV kommunikációs vezetője elmondta, hogy a felvásárlási tranzakcióról hivatalos tájékoztatás még nem volt, annak pontos és fontos részletei még nem ismertek. A tranzakció a tőzsdére bevezetett BAA Plc. részvényeit érinti és azok vevője, a Ferrovial szintén a tőzsdére bevezetett, ismert szakmai befektető.

Az ÁPV Zrt. a Budapest Airport Zrt. részvényeit a BAA Plc. 100 százalékos tulajdonában álló BAA International Holdings Ltd. által alapított és Magyarországon bejegyzett BUD Holding Vagyonkezelő Zrt. részére értékesítette - emlékeztetett Oravcez Péter. A BAA Plc. részvényeinek felvásárlása tehát csak több áttételen keresztül, és közvetetten érintheti a Budapest Airport tulajdonlását. Ugyanakkor a tranzakciónak a Budapest Airport részvényértékesítéséről szóló privatizációs szerződés rendelkezéseire semmilyen közvetlen hatása nincs. A BAA Plc. részvényesi összetételének változása nem érinti a privatizációs szerződésben részes felek személyét, és nem minősül a Budapest Airport Zrt. részvényei továbbértékesítésének.

Oravecz Péter hangsúlyozta: "A Budapest Airport Zrt. többségi tulajdonosa a továbbiakban is a BUD Holding Vagyonkezelő Zrt., mely céget továbbra is kötnek a privatizációs szerződés rendelkezései, illetve az azok betartását biztosító szankciók és biztosítékok". 

A megkötött szerződés részletesen szabályozza a megvásárolt részvények elidegenítésének feltételeit, értékesítésre vonatkozó korlátozásokat a 2011. december 31-ig tartó, és az azt követő időszakra is kikötöttek a felek. A lehetséges részvényértékesítéseknek, ha ilyenre sor kerülne, minden esetben feltétele, hogy az új tulajdonos - akinek rendelkeznie kell a privatizációs szerződés teljesítéséhez szükséges felhatalmazásokkal, engedélyekkel és meg kell felelnie a részletesen szabályozott alkalmassági követelményeknek - ugyanolyan feltételekkel fogadja el a privatizációs szerződés rendelkezéseit, mint a jelenlegi - tájékoztatta az MTI-t a privatizációs szervezet kommunikációs igazgatója.