Több ember zsebéből is jogtalanul vesznek ki pénzt az utazási irodák, amennyiben az utazási szerződés megkötése után, az utazás előtt 20 nappal árat emelnek. Ráadásul az utóbbi időben előfordult, hogy ezt a "kerozindíj" bevezetésével indokolták, ami a hatályos magyar jogszabály alapján nem lehetséges - tájékoztatta a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség a hvg.hu-t.
A díj emelésére kizárólag a közlekedési költségek nemzetközi egyezményen alapuló díjszabási vagy hatósági árának változása miatt, továbbá egyes szolgáltatásokkal kapcsolatos adó, illeték, valamint a szolgáltatóval kötött szerződésben szereplő deviza forintárfolyamának időközi változása miatt kerülhet sor.
A kerozin árát nem határozza meg nemzetközi egyezmény, és nem tartozik azon termékek közé, melyek tekintetében hatóság ármegállapítási jogosultsággal rendelkezik. A kerozin árának emelkedésére ugyanígy nem a szolgáltatáshoz kapcsolódó adó vagy illeték, illetve deviza forintárfolyamának változása miatt kerül sor.
Az áremeléseket a fogyasztók többnyire "lenyelik", mivel nem ismerik jogaikat. Pedig fontos tudni, hogy amennyiben egy ilyen változtatás, áremelés történik, az utasok nem saját érdekkörben állhatnak el a szerződéstől, és így nemhogy kötbért nem kell fizetniük, hanem több mindenre, így akár kártérítésre is jogosultak.
A Fogyasztóvédelmi hatóságokhoz egy évben több mint száz, utazási irodával kapcsolatos panasz érkezik, és a Békéltető Testületek határozatai is gyakorta marasztalják el őket. A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség fontosnak tartja kiemelni, hogy amennyiben az irodák nem változtatnak jogsértő gyakorlatukon, akkor a köz érdekében keresetet nyújt be az illetékes bíróságon.