Az Eurovignette-direktíva célja többek között annak biztosítása, hogy az út-infrastruktúra költségei és a használatból adódó költségek nagyjából arányban legyenek egymással. A tagállamok a gépjárművek környezetvédelmi kategóriája alapján, a használat időtartama szerint csökkenthetik az autópálya használati díját. Ugyanakkor a sztrádákat gyakran használóknak csak olyan kedvezményt adhatnak, amely az adminisztrációs költségek megtakarításából adódik. Ez azt jelenti, hogy az út használatáért a gyakori igénybe vétellel arányosan kell többet fizetni, pusztán az jelenthet alapot némi kedvezményre, ha a „törzsvendég” csak egyszer vesz matricát, s az hosszabb időre szól.
Legfeljebb 13 százalék
A direktíva ezzel a kitételel éppen azt hivatott biztosítani, hogy az autópályán gyakran utazóknak adott kedvezményt ne a ritkán úthasználatot vásárlók relatíve magasabb hozzájárulásából finanszírozzák. Spanyolország és Franciaország nem tudta igazolni, hogy pusztán az adminisztrációban elérhető megtakarítás lehetővé teszi a náluk alkalmazott nagy kedvezményt.
Az uniós jogszabály nemrég elfogadott kiegészítése szerint a kedvezmény mértéke maximum 13 százalék lehet.
Minket is érint
Bár a brüsszeli figyelmeztetés konkrétan a spanyoloknak és a franciáknak szól, érzékenyen érintheti Magyarországot is. Nálunk a négynapos autópálya-matrica a jelenlegi „nyári időszámítás” szerint (május 1. és szeptember 30. között) 1170 forint helyett 1520 forintba kerül. (Száz forintos felárral sms-ben is intézhetjük a vásárlást.) Ennél rövidebb időre, egy napra kizárólag a D4-es kategóriába tartozó, 12 tonna összsúlynál nagyobb járművek vásárolhatnak matricát, ennek ára 2 ezer forint. Az autópályákat üzemeltető cégek közös honlapján olvasható hivatalos tájékoztatás szerint a teljes évre utazási lehetőséget biztosító matrica a motoroknak és a legfeljebb 3,5 tonna össztömegű járműveknek 37 ezer forintba, 3,5 és 7,5 tonna között 106 ezer forintba, 7,5 és 12 tonna között 158 ezer frorintba, a már említett D4-es kategóriában pedig 190 ezer forintba kerül
A legjobb „befektetés”?
Ha szélső értékeket vizsgáljuk, megdöbbentő eredményre jutunk, hiszen csaknem minden kategóriában jóval nagyobb a legrövidebb és a lehetséges leghosszabb időre vásárolt autópálya-matrica fajlagos ára közötti különbség a megengedettnél. A legalsó kategóriában a négynapos matrica árát kivetítve több mint 150 ezer forintos árból lehetne 13 százalékos kedvezményt adni, ezzel szemben az éves matrica ára ebben a kategóriában (az üzemeltetők honlapján szereplő ártáblázat szerint) mindössze 37.60 forint. Még szembetűnőbb a különbség a D4-es kategória 2.000 forintos napijegye és az éves matrica 190.000 forintos ára között, ha ugyanis a napi költséget vetítjük ki, az éves díjnak 792.000 forintnak kellene lennie… (Megjegyzendő, hogy az „éves matrica” valójában 13 hónapra szól, ugyanis január 1-jétől a következő év január 31-éig érvényes.)
Mindebből két dolog következhet: éves autópálya matricát venni a lehető legjobb befektetés ma Magyarországon, illetőleg valami nem stimmel az autópálya-matricák árának meghatározásánál…