A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) csütörtöki közleménye szerint a Versenytanács tárgyaláson kívül hozott határozatában megállapította, hogy a MÁV a versenytörvénybe ütköző magatartást tanúsított azáltal, hogy a magánvasutakkal kötendő pályahasználati szerződés előfeltételeként bankgarancia nyújtását írta elő, valamint nehezítette, késleltette, illetve megakadályozta e társaságok hozzáférési igényeinek teljesítését a tulajdonában, illetve kezelésében álló ipar- és rakodóvágányokhoz, beleértve a vonatok kiszolgálását is, továbbá egyes kiemelt jelentőségű tömegáru-fuvaroztató vállalkozásokkal 2003-ben, 2004-ben, illetve 2005-ben kizárólagossági kikötést tartalmazó, több évre szóló fuvarozási szerződést kötött.
A MÁV magatartása Magyarország 2004. május 1-i európai uniós csatlakozását követően a közösségi versenyszabályokat is sértették.
Az uniós csatlakozással egyidőben megvalósult vasúti piacnyitás értelmében a vasúti teher- és személyszállításban megnyílt a lehetőség új társaságok belépésére a hazai vasúthálózaton. A saját hálózattal nem rendelkező vasúttársaságok működéséhez szükséges vasúti pálya és más pályatartozékok használatához, illetve egyes járulékos szolgáltatásokhoz a MÁV Zrt.-nek diszkriminációmentes hozzáférést kell biztosítania.
Már 2004 folyamán négy magán vasúttársaság is megjelent a hazai vasúti piacon, s a vasúti árufuvarozásba kívánt bekapcsolódni. Az új piaci szereplők részéről hamarosan több olyan jelzés is érkezett a GVH-hoz, amelyek a MÁV szerződéskötési gyakorlatát és a pályához való hozzáférés körülményeit kifogásolták. A GVH 2005. február 9-én indított eljárást.
A bírság mértéke kifejezi, hogy a GVH az állam által elhatározott piacnyitást akadályozó vállalkozói magatartásokat szigorúan ítéli meg – hangsúlyozza közlemény.
A bírság kiszabásakor figyelembe vette azt is a Versenytanács, hogy a MÁV 2006 májusától vállalta, hogy önként tartózkodik a kizárólagos szerződéses kikötések érvényesítésétől. Tükrözi továbbá azt is, hogy a MÁV-nál időközben végrehajtott belső szervezeti változások révén a jövőben elkerülhető lesz a hálózathoz való hozzáférés megnehezítése, mivel az önálló gazdasági társaságba szervezett MÁV Cargo Zrt. már nem rendelkezik iparvágányok tulajdon-, vagy kezelési jogával.