Nem jár kártérítés a légiutasoknak

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
MTI

Bár az uniós szabályok szerint az utasok a repülőjáratok törlése esetén kártérítésre jogosultak, a csütörtöki londoni események a vis maior kategóriába tartoznak, így a légitársaságokat kártérítési kötelezettség nem terheli.

Miután csütörtökön Nagy-Britanniában a rendőrség bejelentette, hogy meghiúsított több készülő merényletet, amelyek célja a Nagy-Britannia és az Egyesült Államok között közlekedő utasszállító repülőgépek felrobbantása lett volna, öt induló és négy érkező járatot kellett törölni Ferihegyen. A British Airways 3-3, az Easyjet pedig 1-1 gépét nem indította, a Malév pedig összevonta két, Londonból induló járatát. Az érintett légitársaságok térítésmentes átfoglalást ajánlottak fel az utasoknak.

Németh Krisztina, a Malév kommunikációs igazgatója az MTI-nek elmondta, hogy a járattörlés milliós nagyságrendű többletköltséget okozott a társaságnak. Londonban 14 utast szállásolt el a Malév, és a Budapesten várakozó mintegy 100 utasnak ellátást biztosított. Hozzátette, hogy az augusztus 12-ig szóló jeggyel rendelkezők térítésmentesen foglalhatják át jegyüket egy későbbi - legfeljebb szeptember 15-iki - londoni járatra.

A British Airways az érintett utasoknak visszatéríti a jegy árát, illetve - kérés esetén - azt a legközelebbi lehetséges időpontra foglalja át, a járatok telítettségének függvényében. Az átfoglalásra két hét áll rendelkezésre. Az easyJet honlapján az utasok térítésmentesen módosíthatták csütörtöki utazásuk időpontját egy későbbi járatra, vagy visszaigényelhették a jegy árát.

A légi utasoknak járó kártérítés összegét egy 2005 óta hatályos uniós rendelet konkrétan számszerűsíti. Ezzel is indokolta Kathi Attila, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség szóvivője az MTI-nek, hogy a legtöbb vitás eset végül megegyezéssel zárul. Ismertette: tavaly mintegy 50 olyan bejelentés érkezett a fogyasztóvédőkhöz, amely hatóság előtti egyeztetést tett szükségessé és ebből csak 4 eset volt, amikor a légitársaság nem teljesítette fizetési kötelezettségét.

Kathi Attila ismertetése szerint a legtöbb kártérítési igény a járattörlések miatt jelentkezik, és kevesebb a túlfoglalások miatt. A közösségi szabályozás szerint az utasoknak túlfoglalás, vagy járattörlés miatt az útvonal hosszától függően 250-600 eurós kártérítés jár. Az üzemeltető légifuvarozó azonban a csütörtökihez hasonló esetben nem köteles kártérítést fizetni, mivel a járat törlését olyan rendkívüli körülmények okozták, amelyeket nem lehetett volna elkerülni.