A vezeték napi 250 ezer hordónyi olajat szállított a litván Mazeikiu Nafta finomítóhoz és a Butinge exportterminálhoz. A Mazeikiu Nafta a helyzettel kapcsolatban korábban azt közölte, felkészült, hogy hosszabb távon is az orosz olaj nélkül működjön, a szállítmányokat a tenger felől, Butingén keresztüli olajimporttal pótolja.
Az ásványkincsekért felelős orosz minisztériumban korábban elmondták: utasították a Transneft vezetékmonopóliumot, csökkentse a nyomást a vezetékben. Ugyanakkor bejelentették, hogy akár egy évig is eltarthat a vezeték kijavítása, vagy új szakasz építése.
Ágazati elemzők nem zárják ki, hogy Oroszország meg akarja büntetni Litvániát a olajszállítási trükkökkel, mert a finomítót májusban a PKN Orlen lengyel olajcég vette meg. Moszkva azt remélte, hogy a létesítmény a Gazpromé, vagy a Rosnefté lehet. Utalnak arra, hogy a moszkvai vezetés hasonló taktikát követett a lett Ventspils olajterminálnál, miután Oroszország szerint Lettországban hátrányos megkülönböztetés érte az orosznyelvű kisebbséget.
Az orosz rendkívüli helyzetek minisztériumának korábbi nyilatkozata szerint a Barátság vezeték főága július 29-én sérült meg Krasznaja Szvoboda lakott település közelében. Mintegy 48 köbméter kőolaj jutott a szabadba, két olajfolt alakult ki, összesen mintegy 340 négyzetméternyi területen.
A környezetvédelmi hatóság közölte, hogy a közelmúltban lezajlott vizsgálat kimutatta, nem kevesebb, mint 487 " veszélyes hiányosságot" mutattak ki a vezetéken. Az olajkifolyás alig két hónappal azután történt, hogy a Transneft csővezeték üzemeltető társaság megállapodást kötött a helyi kormányzattal a társégben üzemelő vezeték "környezeti biztonságának garantálásáról".
A litván Mazeikiu Nafta olajfinomító volt a jelentések szerint az egyetlen, amely kevesebb nyersolajhoz jutott, Közép-Európát nem érintette az esemény, a lengyel, a német, a cseh, a szlovák, a magyar és az ukrán finomítók nem jelentettek fennakadást.