Készül a koktél. Társasági attrakció lett belőle © AP |
A koktélt kedvelők életkora egyre lejjebb tolódik. Bár még mindig a 25-30 év közötti korosztály áll az élen a koktélfogyasztásban, azonban a tavalyi kutatási eredményekkel ellentétben idén már a fiatalabbak (18-24) vették át a második helyet. A koktálkeverés ma még férfias dolog. A Bols és a Coca-Cola által közösen rendezett szeptember 5-i országos mixerverseny elődöntőjén az 52 indulóból csupán volt 5 lány. A színes italok népszerűségét alátámasztja, hogy a legtöbb koktél éttermekben, pubokban, kocsmákban fogy (40,6 százalék). Az előző években szinte kizárólag a szórakozóhelyek és klubok kínáltak ilyen italt, mára már a házibulikon is egyre népszerűbbek lettek. A koktélok fogyasztása iránti kedv nőtt, és ezzel együtt a tömény alkoholok tisztán fogyasztása visszaszorult.
Nők és férfiak egyaránt sokkal gyakrabban részesítik előnyben a kisebb alkoholtartalmú italokat (ilyenek például a koktélok), mint régen. Ennek a folyamatnak köszönhetik az úgynevezett long drinkek is az egyre növekvő népszerűségüket. A long drink lényege ugyanis pontosan abban rejlik, hogy a tömény alkoholhoz valamilyen üdítőitalt adunk hozzá (a legismertebb példa a Cuba Libre, amely rum és Coca-Cola felhasználásával készül). A fogyasztási trend azon túl, hogy az alacsonyabb alkoholtartalmú italok irányába tolódik el, az alapanyagok használatában is sokat változott. Míg korábban a rétegzett koktélok voltak a nyerők kis napernyővel és óriás díszekkel a pohár szélén, mára a minimalista irány kerekedett felül, egyre nagyobb teret kapnak a friss és természetes alapanyagok és a díszítés is egyre jobban leegyszerűsödik.
A kutatás még egy érdekességre fényt derített. Úgy tűnik, mi magyarok komolyan vesszük, hogy „csak az ökör iszik magában”. A legtöbben ugyanis (68 százalék) baráti társaságban szeretnek koktélozni. Az ilyen összejöveteleken kívül továbbra is a kollégákkal és párjukkal poharaznak legszívesebben az emberek, bár az arányok némileg az otthoni fogyasztás javára módosultak. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy a mixeriskolák látogatottsága az utóbbi öt évben ugrásszerűen megnőtt. A lelkes fogyasztók szeretik maguk elkészíteni kedvenc italukat, és szívesen elvégzik az ehhez szükséges tanfolyamokat. Míg a két nemet szemlélve nem látható különbség az édes kettesben fogyasztás tekintetében, annál nagyobb a szórás, ha a céges összejöveteleket szemléljük. A nők mindössze 8, míg a férfiak 19 százaléka fogyaszt az ilyen eseményeken koktélokat.
A koktélkeverés napjainkra népszerű foglalkozássá vált és egyben egy látványos eleme is a társasági életnek. Ezért egyre jellemzőbb, hogy már nem csak azok járnak mixeriskolákba, akik hivatásuknak választják az italkeverést, hanem azok is, akik mint hobbi mixerek otthon, a baráti társaságuknak akarnak koktélokat keverni. Tavaly a legkedveltebb italok sorrendben a Sex on the Beach, a Gin Tonic, a Screwdriver, a Bloody Mary és a Pina Colada voltak. Ez az idén azonban átrendeződött, a vezetést egy trópusi koktél, a Pina Colada vette át. A dobogóra még a Sex on the beach, illetve a Mojito fért fel és immáron 3 éve őrzi negyedik helyét a Bloody Mary. Az első öt helyezettet egy új belépő a Cuba Libre zárja.