További tíz forinttal lehet még olcsóbb a benzin

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
MTI/hvg.hu
Tetszett a cikk?

Idehaza további áresést prognosztizálnak az üzemanyag-piacon. Ám az egyik vezető londoni befektetési csoport elemzése szerint semmi sem indokolta az energiahordozók legutóbbi árzuhanását. Egy másik nagy londoni ház jelentésében pedig már a 250 dolláros olaj lehetséges európai gazdasági kihatásait vizsgálta.

Mélyszivattyú a sivatagi ég alatt. Az olcsó
olajra bólogat
© AP
A City egyik legnagyobb, rendszeres olajpiaci előrejelzésekkel és elemzéseket közlő háza, a Barclays Capital hétfőn kiadott új értékelése felidézi, hogy a nyersolaj hordója az utóbbi négy hétben 10 dollárral, a határidős (amerikai) benzin árupiaci ára hordónként 25 dollárral zuhant. A cég szerint hat hónapja most először "aktív eszmecsere tárgya" a piacon, hogy tartósan 65 dollár felett lehet-e tartani az olajat.

A Barclays Capital hétfői londoni elemzése szerint az erősen lefelé ható olajpiaci hangulat egyrészt „a lassan induló" amerikai hurrikánszezon túlreagálásának, másrészt az Iránnal kapcsolatos geopolitikai fejlemények „félreolvasásának" következménye.

Az elemzés szerint ez utóbbival kapcsolatban a ház alapeseti forgatókönyve egész évben az volt, hogy a tárgyalások (az iráni atomfejlesztési programról) nem hoznak tartós eredményt, a Biztonsági Tanácsban nem sikerült egyezségre jutni a szankciókról - a szankciómegállapodás elmaradása a cég szerint éppen hogy nem az a kedvező fejlemény lenne, amilyennek megfigyelők tartanák. Iránt szerintük semmi nem ösztönzi a kompromisszumra, és a helyzet tovább sodródik a katonai beavatkozás felé. A Barclays Capital változatlanul úgy látja, hogy a fejlemények továbbra is olyan egyértelműen ezt a forgatókönyvet követik, „mintha sínen gurulnának", ezért a cég nem módosítja a további árdinamikára adott előrejelzését.

A Barclays Capital egy nem sokkal korábbi olajpiaci elemzésében – szintén elsősorban a szerinte konfrontáció felé haladó iráni helyzetre hivatkozva – az eddigi 68 dollárról 72,60 dollárra emelte az amerikai könnyű alaptípus (West Texas Intermediate) mindenkori legközelebbi határidejére adott idei átlagár-előrejelzését. A jövő évre a cég 76,60 dolláros, és még 2010-re is 72,30 dolláros WTI-árátlagot vár.

Az éves előrejelzési átlagokon belül az idei negyedik negyedévre a Barclays Capital 79,90, 2007 harmadik negyedévére 80,20 dolláros átlagárat jósol, távlati előrejelzésében pedig 2015-re 93,0 dolláros hordónkénti átlagot prognosztizál a WTI-kontraktusokra.

Ha Irán bekeményít, az sokba fog kerülni (Oldaltörés)


Irán az ígéri nem zárják el a
csapokat. Ezt nem mindenki
hiszi el
© AP
A Standard & Poor's, a világ legnagyobb hitelminősítője szintén hétfőn Londonban kiadott szimulációs előrejelzésében már a 100-tól 250 dollárig terjedő olajáraknak az EU-gazdaságra gyakorolt lehetséges hatásait modellezi. Az S&P két – önmaga által is szélsőségesnek nevezett – forgatókönyvet vázolt fel. Mindkettő a közel-keleti geopolitikai helyzet valamely súlyos mértékű romlását feltételezi.

Az első forgatókönyv szerint napi 2,7 millió hordóval - a világtermelés 3 százalékával - esik vissza a kínálat. Ez átmenetileg 100 dollár feletti hordónkénti olajárat okoz; az árszint később 95 dollár körül állapodik meg, majd 2008 végére csökkenne vissza 60 dollár körüli szintre. Az euróövezeti gazdaság már ebben az esetben is épp csak elkerülné a tényleges recessziót; a növekedés a 2007-2009-es időszakban összesítve 2,4 százalékponttal lenne lassabb, mint a jelenlegi 70 dollár körüli árszint stabilizálódása esetén.

A második forgatókönyv szerint 20 százalékkal zuhanna a globális olajellátás, ami 250 dollárra hajtaná fel az olaj hordónkénti árát. Ez az árszint 2007-ben végig meg is maradna, és csak 2008 végére csökkenne vissza 75 dollár környékére. Ebben az esetben az euróövezeti gazdaság már jövőre súlyos recesszióba süllyedne – egész éves átlagban 0,6 százalékkal csökkenne a GDP-érték –, és a következő két évben is stagnálna; a három év során megtermelt GDP-érték az alapeseti, 70 dollár körüli forgatókönyvhöz képest összesítve 6,7 százalékkal csökkenne. Az euróövezeti infláció jövőre 6,4 százalék lenne, a munkanélküliség 10 százalék fölé emelkedne.

A hitelminősítő szerint a második forgatókönyv esetén az euróövezeti jegybank (EKB) szélsőségesen nehéz választás elé kerülne, mivel egy időben konfrontálódna a Németországra valószínűsített 5 százalékos és a Görögországra számolt 19 százalékos inflációval. Ha az EKB kétszámjegyű tartományba emelné alapkamatát, az erősítené az olajsokk okozta negatív növekedési hatást, és súlyos deflációba – árszintcsökkenéssel kombinált recesszióba – taszítaná például Németországot, Ausztriát és Finnországot. Ha azonban a jegybank enyhébb álláspontot foglal el, azzal Görögországban, Olaszországban és Portugáliában alakulna ki olyan helyzet, amelyben magas infláció párosul recesszióval, áll az S&P szimulációjában.

Idehaza további olcsóbbodás valószínű (Oldaltörés)


Egyre olcsóbb a tankolás. Csak benzineseknek
© sxc.hu
Barta Judit, a GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. szakértője szerint azonban a vészforgatókönyvek a korábbi feszült politikai helyzetben készültek, s azóta enyhülő helyzetben nem valószínű a válsághelyzet kialakulása. S míg a 75-80 dollár körüli hordónkénti legmagasabb olajár idején megfogalmazott elemzésekben reálisnak tűnt a 100 dolláros ár elérése, ma ez elég valószínűtlen.

Ennek az is az oka, hogy nem csak az iráni fejlemények, hanem a hatalmas keresletet támasztó amerikai piac igényeinek mérséklődése miatt is esik az ár. Továbbá mintha Kínában is lassú változások kezdődtek volna. A korábban hatalmas léptekkel fejlődő üzemanyag-felhasználás növekedése m ár nem gyorsul tovább. Erre a benzin- és gázolaj-kereskedelem óvatos piacosítása miatt kerülhetett sor. Kínában ugyanis olyan olcsó volt az üzemanyag, ami csak állami támogatás mellett volt lehetséges. A fogyasztói árak emelése pedig visszafogja a keresletet. Barta Judit szerint hasonló folyamat zajlott le korábban Indonéziában, ahol az áremelésekkel a felére sikerült csökkenteni a szükségtelenül magas üzemanyag-fogyasztást.

Végül az észak-amerikai piac lanyhulását is számításba véve a hordónkénti olajár egészen az 55-60 dolláros mélypontig csúszhat.

Bár a benzinár nem feltétlenül mozog párhuzamosan az olajárral, de a mostani tendenciákat látva az ár Magyarországon további 10 forinttal csökkenhet még. Ebben szerepet játszik, hogy Európában óriási benzinkészletek vannak, amelyeket a nyári szezonálisan élénk kereslet után csak olcsóbban lehet értékesíteni. A dízelolaj ára ugyanakkor nem valószínű, hogy tovább csökkenne, ugyanis az európai konjunktúra miatti igen élénk szállítási tevékenység nagyon jelentős keresletet támaszt, illetve a tél közeledtével a fűtési célú felhasználás is egyre jelentősebb lesz. Mivel pedig egységnyi kőolajból nem lehet tetszés szerinti mennyiségű dízelolajat illetve benzint előállítani a gázolaj termelésének bizonyos technológiai korlátai is vannak. Mivel a magyar üzemanyag-piacra nem csak a hazai konjunktúra helyzet hat, hanem az európai, különösen a német is, az ottani ártrendek érvényesülnek nálunk is.


Hozzászólások