Bár a tender eredményét az öt vesztes konzorcium közül négy megtámadta a Közbeszerzési Döntőbizottságnál (KDb), a bizottság nem tiltotta meg ideiglenes intézkedéssel az NA Zrt.-nek a tegnap esti határidőig, hogy szerződést kössön a nyertes konzorciummal - mondta Béni Gyöngyi a Nemzeti Autópálya (NA) Zrt. szóvivője.
A kivitelezők a következő napokban felvonulhatnak gépeikkel az építési területre, és elkezdődhet a munka. "Ez azt is jelenti, hogy a tervezett 2008 május 31-i határidőig a nyertes kivitelezői csoport elkészülhet a 43,8 milliárd forintos beruházással" - hangsúlyozta Béni Gyöngyi.
A hét elején először a Strabag-Hídépítő konzorcium, majd a Betonút-Vegyépszer konzorcium támadta meg beadványával az NA Zrt. döntését, mely két ügyet a KDb egyesítette - mondták el a KDb elnöki titkárságán. Ennek tárgyalását október 4-re tűzte ki a döntőbizottság, amely várhatóan október 11-én hozza meg határozatát, bár ezt a határidőt tíz nappal meghosszabbíthatják.
Pénteken azonban újabb két beadvány érkezett a KDb-hez. Ezúttal az osztrák Granit és a szlovák Doprastav konzorciuma, és a Swietelsky-Bilfinger konzorcium kifogásolta meg az NA Zrt. múlt heti döntését. Arről egyelőre a KDb nem döntött, hogy az újabb kettő panaszt összevonják-e a korábbi beadvánnyal, illetve önállóan tárgyalja a testület.
Reményik Kálmán, az NA Zrt. elnök-vezérigazgatója korábban közölte: kezdetben a tenderdokumentációt 14 pályázó vásárolta meg, ám csak hatan jelentkeztek, és végül az eljárásban a nyertes maradt versenyben, egyedül érvényes ajánlatával.
A hosszú és alapos, sok résztvevős verseny eredményeképpen az elmúlt évekhez képest a legkedvezőbb megvalósítási árat sikerült elérni - emelte ki Reményik Kálmán. A fajlagos főpálya ár kilométerenként 611,5 millió forintra jött ki, míg például az M0-ás sztráda 4-es számú főút és M3-as autópálya közötti szakasza 684 millió forintba került.
Reményik Kálmán utalt arra, hogy ez év július 31-én a bíráló bizottság a hat ajánlattevőből négy ajánlatának érvénytelenné nyilvánítását javasolta a tulajdonos GKM-nek. A kizárni javasolt négy pályázó az osztrák Granit és a szlovák Doprastav konzorciuma, a Strabag-Hídépítő komzorcium, a Swietelsky-Bilfinger konzorcium, és a Betonút-Vegyépszer konzorcium.
A Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter azonban határozatban rendelte el, hogy a versenyben maradt ajánlatok műszaki tartalmát illetve az addig kizárt vállalkozók ajánlatait független szakértőkkel vizsgáltassa felül az NA Zrt. a tárgyilagos és optimális döntés érdekében.
A szakértői vélemények a bizottság korábbi döntéseit igazolták, az érvénytelenné nyilvánítási indokokat helytállónak találták, ugyanakkor egy újabb, a Colas Autópálya Építő Közös Vállalkozás által benyújtott ajánlat érvénytelenítésére tettek javaslatot.
Az NA Zrt. szerint a kizáró okok között formai nem volt, csak tartalmi. Ezek nem feleltek meg a kiírás feltételeinek, és így az NA Zrt. nem mérlegelhetett.