© Túry Gergely |
Sampson szerint ezt az magyarázza, hogy Gyurcsány érdeme a szocialisták választási sikere, és a kormányfő „egyedülállóan befolyásos helyzetben van”, amikor a „politikailag igen nehéz” reformlépések megtételére kerül a sor. Ezért bármilyen fejlemény, amely miatt úgy tűnne, hogy Gyurcsány Ferenc esetleg távozik, megingatná a magyar piacot, fogalmazott a londoni elemző.
Az HSBC szakértője szerint ugyanakkor Gyurcsány Ferenc „nem politikai újonc, és nem is olyasvalaki, aki könnyen hagyná magát az eseményektől sodortatni”.
Arra a kérdésre, hogy ha Gyurcsány mégis távozni kényszerülne, az okozhatna-e komolyabb tőkekivonást a magyar piacról, Juliet Sampson azt mondta: nem számít arra, hogy a miniszterelnök távozik, de ha ez valamilyen okból mégis bekövetkeznék, az „egyértelműen negatív” piaci fejlemény lenne. Utódjának ugyanis újra kellene teremtenie a hitelességet, nemcsak a költségvetési programét, amelyet Gyurcsány dolgozott ki és hajtott keresztül, de aziránt is bizalmat kellene keltenie, hogy ő is képes végigvinni a csomagot a következő választásokig, mondta az elemző.
Sampson szerint nem világos, hogy létezik-e olyasvalaki, aki „Gyurcsányéhoz hasonló beszédkészséggel és a (csomag) végighajtáshoz szükséges puszta akaraterővel bír".
A Dresdner Kleinwort – a Dresdner Bank londoni befektetési részlege – által kedden kiadott elemzésben is az áll, hogy jelenleg „nagyon kockázatos politikai lépés lenne” a vezetőváltás a kormány élén, főleg akkor, ha nagy hirtelenséggel történik, mivel nincs olyan közismert és hiteles jelölt, aki készen állna a reformok erőteljes továbbvitelére.
A Goldman Sachs globális pénzügyi szolgáltató csoport londoni befektetési részlegének keddi elemzése szerint az ellentmondó hírek ellenére még mindig valószínűbb, hogy Gyurcsány Ferenc a posztján marad, mint az, hogy nem. Az éjszakai erőszakcselekmények képei „rondák ugyan”, de a GS elemzése szerint nem várható, hogy az összecsapások eszkalálódnak, és a lakosság zöme sem pártolja az erőszakot.
Lehet, hogy a szocialistákat nem választják újra négy év múlva, de még ha a kormányfő végül le is mondana, akkor sincs sok egyéb választásuk, mint a költségvetési megszorítások továbbvitele, áll a Goldman Sachs keddi londoni elemzésében.
Kai Stukenbrock, a Standard & Poor's hitelminősítő térségi hitelfolyamat-elemzője az kedden azt mondta: a magyarországi események önmagukban nem befolyásolják a szuverén magyar adóskockázati besorolást, mert nem érintik közvetlenül azokat a kritériumokat – például a szuverén adósságkibocsátó hitelképességét vagy a közfinanszírozás helyzetét –, amelyeket az S&P általában elemez.
Stukenbrock megfogalmazása szerint még az sem gyakorolna szükségszerűen hatást a besorolásra, ha a miniszterelnök lemondására irányuló követelések teljesülnének.
Az már azonban érintené a magyar adósosztályzatot, ha a jelenlegi események, vagy egy esetleges váltás a kormány élén gyengítené a közfinanszírozás rendbetételével és az előterjesztett reformprogram végrehajtásával kapcsolatos kormányzati eltökéltséget, mondta a Standard & Poor's szakértője. Hozzátette: ha a fejlemények akár közvetett hatásaként is, bármely okból a gazdaságpolitikai döntéshozók úgy éreznék, hogy nem akarják, vagy nem tudják olyan keményen továbbhajtani a reformokat, ahogy jelenleg szeretnék, annak jó eséllyel negatív hatása lenne a magyar adósosztályzatra. Jelen pillanatban azonban a Standard & Poor's nem lát erre utaló jeleket, mondta a hitelminősítő térségi elemzője.
A Standard & Poor's éppen az egyensúlyi csomag júniusi bejelentése után minősítette vissza a magyar adóskockázatot az addigi elsőrendű „A mínusz”-ról a már csak megszorításokkal befektetőinek tekintett, közepes „BBB plussz”-ra, azzal az indokkal, hogy a magyar kormány költségvetési konszolidációs programja „figyelemreméltó” ugyan, a közfinanszírozási helyzet azonban nagyobb mértékben romlott, mint amennyit a program javítani fog rajta még maradéktalan végrehajtás esetén is.