ICE német szuperexpressz. Ugyanaz a biztonság tíz éven belül © DB |
Az Európai Bizottság 2004/49-es direktívája a vasúti szállítás biztonságát fokozza. Meghatározza, hogyan kell eljárniuk a vasúti társaságoknak a biztonsági bizonyítvány beszerzésekor, ami feltétele az európai vasúti hálózat használatának. A cél egységes, magas fokú biztonsági rendszer kialakítása Európa-szerte, azt követően, hogy az Európai Vasúti Ügynökség elvégzi a szükséges műszaki előkészítő munkálatokat. A direktíva szerint a tagállamoknak többek között létre kell hozniuk egy független biztonsági hatóságot és vasúti balesetvizsgálati testületet.
A 2004/50-es direktíva felfrissíti a műszaki kompatibilitásra vonatkozóan már érvényes, korábban meghatározott szabályozást, amire feltétlenül szükség van a nemzetközi vasúti közlekedés megfelelő biztonságos működtetése érdekében.
Az unió vasúti szolgáltatói másfél éve arról is megegyeztek, hogy új európai vasúti szállítási menedzsment-rendszert hoznak létre, s ennek keretében az Európai Unió vasúti hálózatait összekötő széles körű fedélzeti informatikai rendszert alakítanak ki. A tagországokban akkor húsz különféle számítógépes biztonsági rendszert használtak, s csak a Párizst Brüsszellel összekötő gyorsjárat esetében hét különböző biztonsági rendszert működtettek.
Az új rendszerben a mozgásban lévő szerelvény fedélzeti számítógépe a központból kapott információk segítségével „tájékozódik”, s az interaktív információáramlás lehetővé teszi az optimális utazási sebesség számítógépes „jóváhagyását”, szükség esetén pedig a rendszer önműködően lelassítja a vonatot.
Az új szisztéma bevezetése után a jelenlegi mintegy húsz helyett az Európa-szerte közlekedő vonatok egyetlen, egységes biztonsági rendszerben működnek majd. A teljes átállás várhatóan egy évtized múlva valósul meg.