Gépjármű-üzembentartási adót tervez az EU

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
MTI/hvg.hu
Tetszett a cikk?

Szemléletváltásra van szükség az adópolitika területén az Európai Unióban a közösség jövőbeni fejlődésének fenntartása érdekében – mondta Kovács László az Európai Bizottság adóügyi biztosa. Ennek jegyében jön például az új típugú gépjérmű-adóztatás.

Kovács László az EU adóügyi bioztosa.
A versenyképességet szolgáló adózás kell
© Dudás Szabolcs
Kovács az Adóhivatali Dolgozók Országos Konferenciáján tartott előadásában úgy vélte, hogy az EU 25 tagállamának egységes adórendszere irreális elképzelés lenne, de bizonyos részeket közelíteni lehetne egymáshoz. Meg kell értetni a tagállamokkal, hogy az adószuverenitás érve mögé bújó szűklátókörűség uniós szinten nem használ, a versenyképességet pedig hátráltatja. Ha a versenyképességünk jobb lesz mint az Egyesült Államoké, Kínáé, Oroszországé, vagy Japáné, akkor teljesíthető az állampolgároknak az az elvárása, hogy érezzék, érdemes volt az unióba belépni és ott maradni – érvelt Kovács László.

Az adóügyi biztos beszámolt róla, hogy az adórendszerrel összefüggő akadályok lebontásának elve mentén készül a társasági nyereségadóra vonatkozó egységes alapszámítási rendszer koncepciója. Magyarázata szerint erre azért van szükség, mert jelenleg minden ország másképp számítja ki a nyereségalapot. Ez sok adminisztratív nehézséget, többletköltséget, átláthatatlanságot jelent, továbbá nem ad lehetőséget egy vállalatcsoport számára, hogy az egyik tagállamban keletkező nyereségből leírhassa egy másik tagállamban keletkező veszteségét. Mindezt ki lehet küszöbölni.

Kovács László elmondta, hogy a koncepció lelkes támogatókra talált az üzleti életben, mellette van az Európai Parlament illetékes bizottsága, valamint az EU Gazdasági és Szociális Tanácsa is, a tagállamok azonban egyelőre megosztottak a kérdésben. A politikus szerint a jogszabálytervezet 2008 elejére elkészül, s bár arra kevés az esély, hogy egyhangú döntéssel, de a tagállamok harmadának részvételét jelentő úgynevezett megerősített együttműködéssel életbe léphet.

Az adóügyi biztos szólt a gépjárműadózás egységesítésére vonatkozó elképzelésekről is. Ennek lényege, hogy 5-10 éven belül megszűnne a regisztrációs adó, melynek összege fokozatosan beépülne egy üzembentartási adóba. Az adózás így nem a jármű üzembe helyezésével, hanem használatával lenne arányos. Szavai szerint ennek előnye az egységes uniós autópiac létrejötte, valamint azok a vásárlók, akik külföldön vett autójukat be akarják hozni, megmenekülnének a kettős adóztatástól. Emellett 2009-től az adó 25 százaléka, 2011-től 50 százaléka az autó szén-dioxid-kibocsátásától függne. Vagyis a javaslat környezetbarát is.

Kovács László hangsúlyozta: mindez az egységesítést célozza, a tagállamok adószuverenitása megmarad, hiszen az adó mértékét minden tagállam maga határozza meg. Az adóügyi biztos végezetül szólt az adócsalások elleni fellépés szükségességéről. Tájékoztatása szerint az EU-ban a be nem fizetett adó mértéke becslések alapján meghaladja az évi 250 milliárd eurót. Ez tízszer akkora összeg, mint amennyit Magyarország a következő hét évben kaphat a közösségtől.