A hírnév helyreállításához tettekre van szükség

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A vállalatvezetők nyilvános bocsánatkérése kevésbé hatékony eszköz a cég megtépázott hírnevének helyreállításában más lehetőségekhez képest – vélik a nemzetközi nagyvállalatok vezetői (59%), akik a Weber Shandwick kommunikációs tanácsadó ügynökség és a KRC Research kutatóintézet 4 földrészt, 11 országot felölelő, nemzetközi kutatásában vettek részt.

Cégvezetők munkában. Krízis közben
nincs rejtőzködés
© sxc.hu
„Ma már a vállalatvezető bocsánatkérése kevés, és nem is igazán alkalmas a vállalattal szembeni aggodalmak csillapítására, ha válság következik be egy cégnél” – mondta Leslie Gaines-Ross, a Weber Shandwick vállalati hírnévvel foglalkozó vezető szakértője, a kutatás vezetője. „Fontos, hogy a bocsánatkéréssel megtörténjen a felelősség felvállalása, de a vezetőségnek ennél tovább kell mennie krízis esetén, és meggyőznie minden érdekelt felet arról, hogy képes a probléma rövid és hosszú távú kezelésére.”

A megkérdezett 950 nemzetközi vállalatvezető közel háromnegyede úgy gondolja, hogy a legjobb módszer a hírnév helyreállításához, ha a vállalat bejelenti, hogy milyen konkrét lépéseket tervez a probléma megoldására (76%), kialakít egy válság-előrejelző rendszert (76%), és olyan folyamatokat épít be a működésébe, amelyek bizonyítják, hogy a vállalat elkötelezett a társadalmi felelősségvállalás mellett (73%). További preferált stratégia a jogi szakértővel való egyeztetés a válság nyilvános kommentálása előtt (72%), rendszeres jelentés közzététele a probléma megoldására tett erőfeszítések eredményeiről (71%), illetve a történtek minél gyorsabb nyilvánosságra hozatala (71%). A fenti lépések segíthetnek abban is, hogy megfékezzék a kedvezőtlen médiavisszhangot, mivel bizonyítják, hogy a vállalat átláthatóan viselkedik és kezdeményező szerepet vállal. a válság kezelésében.

Kell-e foglalkozni az egyéni webes felhasználók kritikáival?

A nemzetközi vállalatvezetők többsége – földrajzi elhelyezkedéstől függetlenül – egyetértett abban, hogy a bloggerek kritikáinak megválaszolása nem hatékony kiindulópontja a vállalati hírnév helyreállításának. Mindössze 39% tartotta ezt jó ötletnek. „A döntéshozók szerint előbb a probléma megoldására kell koncentrálni, illetve azt kell megérteniük, hogy mi volt a probléma gyökere, és csak azután korrigálni a világhálón tévesen megjelent információkat” – vélekedett Gaines-Ross. „A kutatási eredmények fényében ez nem meglepő, mivel a felmérésből az is kitűnt, hogy a vállalatoknak csupán töredéke figyel a vállalati hírnevet érintő online megjelenésekre.

A megrendült vállalati hírnév helyreállítását segítő lépések

Összesen

Észak-Amerika

Európa

Ázsia

Konkrét lépések bejelentése a probléma megoldására

76

83

73

78

Válság-előrejelző rendszer kialakítása

76

83

69

82

A vállalat társadalmi felelősségvállalását bizonyító folyamatok kialakítása

73

75

69

74

Minden nyilatkozat előzetes egyeztetése jogászokkal

72

74

68

76

Rendszeres helyzetjelentés publikálása a probléma megoldásának eredményeiről

71

78

69

70

A történtek gyors és őszinte nyilvánosságra hozatala

71

73

72

70

Annak meghatározása, hogy a probléma az egész iparágat vagy csak a vállalatot érinti

67

60

68

62

A vezérigazgató vagy elnök nyilvános bocsánatkérése

59

57

57

64

A negyedéves bevételi célok elérése

57

50

59

47

A vállalati hírnév biztosításáért felelős pozíció létrehozása

47

45

50

42

Nyilvános szereplés elkerülése mindaddig, amíg az összes tény rendelkezésre nem áll

45

46

39

46

A blogokban található hamis adatok, állítások cáfolata

39

31

40

41

Az igazgatóság tagjainak eltávolítása vagy a vezetőség átalakítása

26

14

27

21

A média távoltartása a vállalat vezetőségétől

20

16

21

17


Forrás: Weber Shandwick Safeguarding Reputatio kutatása, a KRC Research kivitelezésében.

A nemzetközi vállalatvezetők csupán 20%-a gondolja, hogy a hírnév helyreállításában segíthet, ha a krízist követően távol maradnak a médiától.

„A vállalatvezetők a szervezet arcai, és ha gond van, ki kell állniuk és nyíltan beszélniük a problémáról – mondta Gaines-Ross. A nyílt, őszinte vezetői kommunikáció mellett a vállalatok úgy nyerhetik vissza hírnevüket, ha nyilvánosságra hozzák, hogy milyen lépéseket kívánnak tenni a probléma megoldása érdekében, időben felkészülnek a lehetséges válsághelyzetekre és világos felelősségi köröket állítanak fel a szervezeten belül.”

A kötelezettségvállalás új szabályai

„A vezetőknek jobban meg kell érteniük a kötelezettségvállalás szabályait, ellenkező esetben könnyen a kritikus figyelem középpontjában találhatják magukat. Mivel minden 10 vállalati vezető közül 9 úgy gondolja, hogy a vállalati hitelvesztés egyre fenyegetőbb veszélyforrás, ezért ajánlatos már előzetesen kidolgozni a hírnév helyreállításának lehetséges stratégiáit” – kommentálta a kutatást Andy Polansky, a Weber Shandwick elnöke.

„Érdekes módon a különböző üzleti gyakorlat, üzleti kultúra és munkastílus ellenére a vezetők világszerte egyetértenek abban, hogy melyek a jó stratégiák a hírnév válság utáni helyreállítása során. Kutatásunk rámutat arra, hogy a vállalatok hogyan tudják megőrizni és helyreállítani hírnevüket, és hogyan tudják előzetesen azonosítani a fenyegető jeleket ” – mondta Polansky.

Bár a kutatás nem terjedt ki Magyarországra, Szűcs Ervin, a Weber Shandwick budapesti irodájának vezetője szerint a magyar kultúrával összhangban az itthoni vállalatokra még inkább jellemző a reaktív és szégyenlős hozzáállás a válságok kezelése során. „Sajnálatosan kevés magyarországi vállalat előrelátása terjed ki a hatékony válságmegelőzési rendszerek alkalmazására, és ennek megfelelően a válság bekövetkeztekor sokszor kapkodás tapasztalható, ami gyakran a válság eszkalálódásához vezet.” Szűcs szerint ilyen helyzetben a magyar vállalatvezetők nagyobb arányban próbálnak háttérben maradni, mint a felmérésben résztvevő külföldi társaik.