A vállalat legrosszabb szóvivője - ezt a nem éppen hízelgő minősítést kapta nemrég ötven osztrák gazdasági újságírótól a 42 esztendős Armin Burger, a német Aldi Südhöz tartozó Hofer diszkont-élelmiszerlánc vezérigazgatója. A sajtó szerint Burgerből alig lehet információkat kicsikarni, jószerével csak árakról hajlandó beszélni. A tavaly 369 üzlettel 2,8 milliárd eurós forgalmat elért ausztriai boltfüzér sem hangzatos szlogenekkel, sokkal inkább alacsony áraival arat. A Hofer elsősorban ennek köszönheti, hogy a pár éve számára még elérhetetlennek látszó 15 százalékos részesedést átlépve mostanra az osztrák élelmiszerpiac harmadik számú szereplőjévé vált a német Rewe-csoport tulajdonában lévő Billa, illetve a Spar mögött.
Néhány évvel ezelőtt nem számított elegáns dolognak a Hofer előtt parkolni, sem vásárolni a spártai egyszerűséggel berendezett, az árut különösebb esztétikai megjelenés nélkül szétterítő boltokban, ahol több idegen, mint német szót lehetett hallani. Ma már azonban a helyzet megváltozott, a Hofer az utóbbi években gazdagította kínálatát, javított a minőségen, növelte a saját márkák arányát, és a korábbiaknál több a friss termék, sőt még biotermékek is megjelentek polcain. Újabban pedig edények, szerszámok, textíliák, kerti eszközök, bútorok, számítógépek, tévék is kaphatók. Tavaly a Hofer diszkont-mobiltelefonkártyával is előállt, mára 200 ezer előfizetőt kötve magához. Akciós repülőjegyeket és máshol méregdrága külföldi luxusutazásokat is kínál. Megjelenésében, árukínálatában és agresszív árpolitikájában leginkább a kelet-európai térségben nemrég megjelent német Lidlhez hasonlítják.
A szűkszavú Burger az idén társ-vezérigazgatót kapott a német Friedhelm Dold személyében. A 100 százalékos tulajdonos Aldi Süd ezzel állítólag nem le-, hanem éppen felértékelte a Hofert, amelynek egyre nagyobb szerepet szán a nemzetközi terjeszkedésében. A hatvanas években alapított, a diszkontárusítás egyik úttörőjének számító s ma a német piacot uraló Aldi láncból kettő is van: a déli szárny (Süd) Theodor Albrecht, az északi (Nord) pedig fivére, Karl Albrecht tulajdona. Az osztrák Hofer láncot 1970-ben felvásárló Aldi Süd 16 országban - Európán kívül az USA-ban és Ausztráliában - 6600 üzlettel, 9 milliárd eurót meghaladó forgalommal működik.
A Hofer az idén négyszázra akarja bővíteni ausztriai hálózatát, s ezzel befejezi a honi terjeszkedést. Tavaly decemberben az osztrák cég irányította az Aldi szlovéniai nyitását, a 11 ottani üzlet Hofer néven üzemel. A további expanzió célpontja Magyarország és Dél-Európa. A Hofer felső-ausztriai központjában, Sattledtben - ahol 12 millió euróért bővítik a székházat - a HVG kérdésére elmondták, a magyarországi megjelenést továbbra is 2007-re tervezik, a sajtóban megjelent híresztelések ellenére nincs szó halasztásról. Arról azonban még nem született döntés, hogy Hofer vagy Aldi név alatt, csak az biztos, hogy osztrák irányítással.
FÖLDVÁRI ZSUZSA / BÉCS