HVG |
Belehajszolva magát a Fidesz által diktált választási licitbe, a Medgyessy-kormány a tempón nem, csak a technikán változtatott. Az áremelés terheinek enyhítésére kompenzációs kasszát kreált, amelyből az elfogyasztott mennyiségtől függően nyújtott támogatást a fogyasztóknak (HVG, 2003. június 14.). Miután megszüntette az úgynevezett kevert árat, a Mol világpiaci árat számolhatott fel a feleannyiért kitermelhető hazai gázért is, ám a keletkező extraprofitot az állami büdzsé bányajáradék formájában elvonta - ez lett a kompenzációs kassza forrása.
Kormányzati körökben azzal számoltak, hogy ez a rendszer legalább 2009-ig fennmaradhat, jóllehet szakértők már a bevezetésekor felvetették, hogy működtetése a folyamatosan növekvő import és a várhatóan csökkenő hazai kitermelés mellett egyre nagyobb terhet jelent majd a költségvetés számára. A hazai kitermelés 2000 óta évi 3 milliárd köbméter körül mozog, az import viszont évi 9 milliárdról tavaly már 12 milliárdra nőtt. Nem készültek akkoriban a világpiaci kőolajárak drámai megugrására sem, ami a földgázét is magával rántotta, mivel az utóbbit megszabó hosszú távú szerződésekben szereplő árat a szállító - nagyrészt az orosz Gazprom - és a Mol az európai kikötői gáz- és tüzelőolaj előző 9 havi tőzsdei árfolyamához köti.
HVG |
A mesterséges áreltérítés lufija azonban mára kipukkadt: hirtelen kiderült, hogy a büdzsé már nem bírja a gázár-kompenzáció idei költségét, amelyet Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. ügyvezetője mintegy 200 milliárd forintra becsül. Most már a gazdasági miniszter is azzal érvel, hogy a kőolaj világpiaci ára 2002 eleje óta 3-3,5-szeresére nőtt (múlt pénteken hordónként 73,5 dolláron jegyezték az északi-tengeri Brent könnyűolajat), miközben a lakossági gáztarifák csupán 25 százalékkal emelkedtek. A kompenzációs kasszában pedig nincs elég pénz: a Mol által befizetett bányajáradék 78 milliárd forint, amit további 60 milliárd egészít ki egy, a tavalyi év végén végrehajtott bűvészmutatvány révén. Utóbbi abból állt, hogy az állam eladta a Molnak az olajkutakban és a tárolókban lévő, a kitermeléshez szükséges nyomást biztosító úgynevezett párnagázt.
A költségvetés kezelhetetlen terheire hivatkozva augusztustól az év végéig az évi 1500 köbméternél kevesebbet fogyasztók esetében 25 százalékos, 1500 és 3000 köbméter között 30, a felett pedig 37 százalékos gázáremelésről döntött a kormány, miközben szeptembertől az eddigi 15 százalékos áfa 20 százalékra nő. Utóbbit is beszámítva a támogatás köbméterenként az első két kategóriában 40,22, illetve 24,27 forintra változik, a 3000 köbméter feletti fogyasztás után viszont meg kell fizetni a 97,63 forintos piaci árat. Fájdalomcsillapítóként a szociális tárca a nagycsaládosok és a súlyos fogyatékkal élők esetében, ahol az egy főre jutó jövedelem nem éri el a nyugdíjminimum kétszeresét (51 600 forintot), 5000 köbméteres fogyasztásig terjeszti ki a kompenzációt, a távhőszolgáltatás esetében pedig ugyanez a kör októbertől az év végéig havi 2500 forintos támogatást kap, s ennyire emelkedik a nyugdíjasok eddigi 2000 forintos dotációja is. Mindez a szociális tárcát vezető Kiss Péter számítása szerint mintegy 311 ezer családot, 1,1 millió embert érint.
Bármennyire bővítésnek tűnik is, valójában nagyjából 160 milliárdra faragták le a kompenzációs kassza idei kiadásait, mégpedig úgy, hogy a költségvetés is betesz a Mol-pénz mellé 14 milliárd forintot. Hegedűs úgy kalkulál, hogy az áremelésből nagyjából az ipari fogyasztók számára megállapított 12,6 százalék indokolható az orosz gázdrágulással, a többi - mintegy 40 milliárd forint - a költségvetés terheit enyhíti. Kevesebb mint hibrid megoldás - fordította le az egyik gázipari potentát az intézkedést. Ez pedig úgy értendő, hogy az áremelést a rendszer finanszírozhatóságához illesztették. A tömbtarifás rendszer a maga minden igazságtalanságával - amennyiben csak az elfogyasztott mennyiség számít, a rászorultságot, a jövedelmi helyzetet nem veszi figyelembe - még egy ideig fennmarad, sőt puhult is valamelyest. Az utolsó egyeztetés előtt ugyanis arról volt szó, hogy a fogyasztók 14-15 százalékát kitevő, 3000 köbméternél többet fogyasztók egyáltalán nem kapnak támogatást, végül azonban 3000 köbméterig nekik is jár az alsó két kategória kompenzációja, csak az a feletti mennyiségre szűnik meg az eddig köbméterenként 4,76 forintos dotáció.
De nem ez lesz az utolsó megrázkódtatás gázfronton. Kóka egyértelművé tette, hogy fel kell zárkózni a világpiaci árszinthez, a mostani emelés után pedig csak annak 62 százalékánál tartunk. Ugyanakkor az eddigi tömbtarifás rendszert jövő februártól felváltja a rászorultságot figyelembe vevő kompenzációs rendszer. A források pedig korlátosak, 2008-ban például 50 milliárd forintos kasszát terveznek a bányajáradékból. Ennél is egyértelműbben fogalmazott a földgázellátásról szóló törvény módosításának parlamenti vitájában Podolák György, az Országgyűlés gazdasági bizottsága energetikai albizottságának szocialista elnöke: "A dolog lényege az, hogy a 3,8 millió gázfogyasztóból körülbelül 1-1,2 millió lesz támogatva valamilyen úton-módon." Elképzelhető, hogy nem az árban, hanem más formában, például a lakhatási támogatásban érvényesülne a dotáció. Rászorultaknak pedig a nyugdíjminimum kétszerese alatt élő nagycsaládosok, a súlyos fogyatékkal élők és a nyugdíjasok, valamint a munkanélküliek vagy más körülmény miatt alacsony jövedelműek tekintendők. Podolák szerint az első három kategória felöleli a kör kétharmadát, vagyis technikailag akár most is be lehetett volna vezetni a szociális alapú támogatást. Csakhogy erősebb volt egy másfajta megfontolás: hogy például a háztartások felét jelentő 1500 köbméter alatt fogyasztók egyelőre ne szembesüljenek a köbméterenként 40 forintos támogatásmegvonással is.
VITÉZ F. IBOLYA