Befűző hadművelet
Hatalmas pókként szövögeti hálóját Kína, amely az Új Selyemút jelszavával Európa nyugati felétől az Arab-félszigeten keresztül Indokínáig és Indonéziáig terjedő gazdasági befolyási övezet építésén fáradozik.

Minden kilométerkőnél

A tervezett gazdasági folyosók
¬ Kína–Mongólia–Oroszország: A három ország vezetői a Sanghaji Együttműködési Szervezet 2014. szeptemberi dusanbei csúcstalálkozóján tartott egyeztetésükön állapodtak meg arról, hogy a korábbi kétoldalú viszonyt közös együttműködésre fűzik fel. A középpontban a kölcsönös vasúti és közúti kapcsolatok megteremtése és a vámügyintézés egyszerűsítése szerepel.
¬ Új Eurázsiai Gazdasági Híd: A szárazföldi kapcsolat Kínából indulva Kazahsztánon, Oroszországon, Fehéroroszországon és Lengyelországon keresztül éri el Európa szívét. A teherszállítás vasúton történik, például Csungcsing és a németországi Duisburg, Vuhan és a csehországi Pardubice, Csengtu és a lengyelországi Lódz, illetve legújabban Jivu és London Barking negyede között.
¬ Kína–Közép-Ázsia–Nyugat-Ázsia: A muszlim ujgurok lakta nyugat-kínai Hszincsiang tartományból indul, és Kazahsztánt, Kirgizisztánt, Tádzsikisztánt, Üzbegisztánt és Türkmenisztánt, valamint Iránt és Törökországot köti össze Kínával. Az öt közép-ázsiai szovjet utódállam és Peking 2015 júniusában döntött a kétoldalú kapcsolatok multilaterálissá összefűzéséről.
¬ Kína–Pakisztán: A Li Ko-csiang kínai kormányfő által a 2013-as pakisztáni útján fölvetett elképzelés szerint a gazdasági folyosó északon Hszincsiang tartomány Kasgár városától – a középkori Selyemút egyik fontos megállójából – a Pakisztán déli részén található, kínaiak által kibővített Gvádar kikötőjéig terjedne. A tervek között autópályák, gyorsvasúti összeköttetés, repülőterek, földgáz- és olajvezetékek, valamint száloptikai kommunikációs hálózatok építése szerepel.
¬ Banglades–Kína–India–Mianmar: Li Ko-csiang 2013-as indiai tárgyalásain merült föl az ötlet. A folyosó a délnyugat-kínai Jünnan tartomány Kunming városát kötné össze az indiai Kolkatával, illetve az észak-mianmari Mandalajjel és a bangladesi Dhakával. Egyelőre csak a tervek léteznek az együttműködésről.
¬ Kína–Indokínai félsziget: A Mekong folyó menti együttműködésből nőtt ki az az elképzelés, amely Kína, valamint Kambodzsa, Laosz, Thaiföld, Vietnam, illetve Mianmar déli része között létesítene közös előnyökkel járó gazdasági és szállítási kapcsolatokat. A tervek között kilenc kelet–nyugati, illetve észak–déli közlekedési folyosó szerepel, a dél-kínai Kuanghszi tartomány és a szomszédos Vietnam között már meg is valósult a modern vasúti és közúti kapcsolat.
