Nemzeti gyász


Szombatra virradó éjjel Verona közelében, az A4-es autópálya 289-es kilométerénél, egyelőre tisztázatlan okból, lesodródott, majd az autópályahíd pillérének csapódott és kigyulladt a budapesti Szinyei Merse Pál Gimnázium franciaországi sítúráról hazafelé tartó busza. A járművön az iskola 36 diákja mellett több tanár, szülő és vendég utazott: összesen 43 fiatalkorú és 11 felnőtt. Tizenhatan a helyszínen életüket vesztették, huszonhatan megsérültek, kettejük életéért keddi lapzártánk idején is küzdöttek az olasz orvosok. A magyar kormány hétfőre nemzeti gyásznapot hirdetett.
A baleset körülményeiről egyelőre annyi tudható, hogy a busz a sebességhatárt kissé átlépve haladt az autópályán. Az olasz hatóságok nem találtak féknyomokat. Felmerült, hogy úgynevezett lassú defekt okozhatta a tragédiát. A nagy erejű ütközés nyomán a jármű a középső ajtóig benyomódott, a busz első ajtaja és tengelye között elhelyezett üzemanyagtartály pedig valósággal szétrobbant. A gyorsan terjedő, fojtó füsttel kísért tűz elborította az utasteret. Csak a bal oldali hátsó ablakokon keresztül volt esély a menekülésre. Ennek kapcsán az is felmerült, hogy esetleg kevés volt az üvegtörő kalapács.
Az olasz hatóságok vizsgálatával párhuzamosan a Nemzeti Nyomozó Iroda házkutatást tartott az autóbusz tulajdonosának telephelyén. Lefoglalta a jármű műszaki vizsgáztatásával és korábbi javításaival, illetve a két autóbuszvezető egészségügyi és járművezetői alkalmasságával kapcsolatos iratokat. A gimnázium egyébként évek óta ettől a busztársaságtól – a kiskunfélegyházi székhelyű Pizolit Kft.-től – rendelt járműveket. A cégnek szakmai körökben is jó híre volt: 2011-ben az Év Buszos Személyszállítója díjat is megkapta. Az idei síútra a csoport Setra 317 GT-HD típusú, a cégvezető szerint jól karbantartott busszal utazott, amelynek vizsgáztatását a Pizolit a saját szervizében végezte. A jármű életkoráról nem tudni, annyi biztos, hogy ezt a típust már 14 éve nem gyártják. A békéscsabai sofőrök legalább 25 éve dolgoztak hivatásosként – a Pizolit előtt a Körös Volánnál –, és mindketten többször voltak hosszabb külföldi utakon.
A veronai balesethez hasonló eset történt 1999 januárjában. Akkor a sofőr és a fékrendszer hibája együttesen vezetett egy kőszegi iskola diákjainak Deutschlandsberg közelében elszenvedett balesetéhez. Közülük tizennyolcan életüket vesztették.