Vonatpótló

Pikírt megjegyzések fogadták a hírt, hogy két német autópályán felsővezetéket építenek a teherautóknak. A gazdaságos, felsővezetékes teherszállítás már rég ki van találva: vonatnak hívják – üzente a Süddeutsche Zeitung egy levélírója Barbara Hendricks környezetvédelmi miniszternek, a finanszírozónak és ötletgazdának. A Der Spiegel kommentátora pedig azt bizonygatta, hogy a dízeles kamionok már ma is takarékosak és környezetbarátok, nem úgy, mint a botrányok által megtépázott dízeles személyautók. További ellenérv, hogy a beruházás drága: kilométerenként kétmillió euró (mindkét irányba összesen). Ez is magyarázza, hogy elsőre rövid és forgalmas szakaszokat választottak: az A5-ösön a frankfurti repülőtér és egy ipartelep, az A1-esen a lübecki kikötő és egy logisztikai központ közötti út egy részén építenek felsővezetéket és állítanak üzembe troli-kamionokat, összesen 40 millió euróért. A hibrid (dízeles és elektromos) teherautókhoz szükséges rendszer gyártója a Siemens, amely az utóbbi években Los Angelesben és Stockholm környékén is (HVG, 2016. június 30.) próbálkozott már. A kocsikból számítógép figyeli a környezetet: a felsővezeték láttán fölemeli az áramszedőt, sávváltáskor vagy az autópályáról való letéréskor visszahúzza. A Siemensnél úgy gondolják, hogy ha a rendszer beválna, akkor sem kellene az összes autópályát átépíteni, mert szerintük Németországban a teherforgalom 60 százaléka az utak két százalékán zajlik. A svéd és a német kísérletek nyomán már közös európai tehertroliszabványról is gondolkodnak.