AMedveárnyéka
A közönségfilmek szereposztásába beleszól, a művészfilmeken elalszik, aki pedig ellenáll neki, egy időre büntetésbe kerülhet – Andy Vajna ellentmondásos tevékenysége alatt sorra születnek a fesztiválsikerek, de egyre fogynak a nézők.

Andy Vajna. Mackók és Arany M edvék

Mozipénzek
A filmalap büdzséje nincs kiszolgáltatva az éves költségvetési huzakodásnak, mert a hatos lottó nyereményadójának 90 százalékából gazdálkodik. Az első Fidesz-kormány alatt előkészített, de 2004-ben elfogadott filmtörvény szerint a gyártási költség 25 százalékát visszaigényelhetik a Magyarországon forgatott filmek készítői. Ez elsősorban a külföldi produkciók idecsábítását szolgálja, amiben Vajna jó eredményeket ért el. Létezik közvetett állami támogatás is: az a cég, amelyik pénzt ad egy film elkészítéséhez, ezt az összeget leírhatja a társasági adójából.
Most egyedül a filmalap támogat egész estés mozifilmeket. Az összes többi műfajt (például a dokumentum-, a televíziós, a kísérleti, az animációs vagy a kisjátékfilmeket) a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsának Magyar Média Mecenatúra programján keresztül finanszírozza az állam. 2011 óta mintegy 8 milliárd forintot fordítottak erre, aminek eredményeként több mint 900 alkotás készült el, melyek Karas Monika elnök közlése szerint 862 fesztiválon 285 díjat zsebeltek be. Támogatásukkal készült például A berni követ vagy a Félvilág című televíziós film, legutóbb pedig a friss Oscar-díjas Mindenki című rövidfilm. Itt azért nagyobb a politikai kontroll, Gajdics Ottó, a Magyar Idők főszerkesztője szinte megkerülhetetlen. Ő a televíziós szekció bírálóbizottságának elnöke, de tagként a rádiójátékok, az online filmek támogatásába is beleszólhat. Ez utóbbi kategória háromtagú bírálóbizottságának elnöke Koltay Gábor filmrendező.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem diplomafilmjeit a filmalap finanszírozza, méghozzá nagyvonalúan, évi 7 millió forinttal, ugyanakkor az ehhez vezető utat, a vizsgafilmeket Vajna nem hajlandó támogatni.




Szabadesés
Van élet a filmalapon túl is, igaz, hogy állami pénzek nélkül. Független filmként, szinte fillérekből készült két, nemzetközi díjjal elismert alkotás: Pálfi György Szabadesése és Hajdu Szabolcs – saját lakásában, családtagjaival forgatott – Ernelláék Farkaséknál című mozija is. A filmalap kvalitásérzékét jelzi, hogy Hajdu hiába kérte őket, nevezzék filmjét a Karlovy Vary-i fesztiválra – ahonnan végül a fődíjjal tért haza –, azt a választ kapta: nem tartják elég jónak. Így saját pénzből kellett kivinnie a két, egymástól eltávolodott testvér családjáról szóló mai drámát feldolgozó filmet. Hogy a sikerre mennyire nem garancia Vajna, azt jól mutatja, hogy Hajdu Délibábja viszont, melyet az alap finanszírozott, megbukott.