Erődemonstráció
Tíz magyarországi vezérigazgatóból kilenc bízik abban, hogy cége a következő esztendőkben növelni tudja az árbevételét, amiatt viszont egyre többen aggódnak, hogy nem találnak megfelelő munkaerőt – derül ki a PwC Magyarország 2017-es felméréséből.Kovács Lívia, a LogMeIn Kft. ügyvezető igazgatója válaszol.Pósfai Gábor, a Tízpróba Magyarország Kft. ügyvezetője válaszol.



„Hanincskreativitás,
nincsLogMeIn”

Kovács Lívia, a LogMeIn Kft. ügyvezető igazgatója válaszol.
¬ Nem vagyunk kicsik, de még óriások sem – olvasható a honlapjukon. Miért? Óriások kívánnak lenni?
Nem, bár az életünkben nagy változást jelent, hogy egyesültünk egy német startup céggel, a GetGóval. Ezzel a létszámunk és a globális árbevételünk is megduplázódott, utóbbi egymilliárd dollár körül lesz. Ennek ellenére szeretjük magunkat startupból kinőtt it-vállalatként definiálni, nem multiként.
¬ Legutóbbi jelentésükben az áll, hogy 368 munkatársuk dolgozik Budapesten, Szegeden és Debrecenben. Ez a magyar rész, de a LogMeIn globális cég, a székhelye Bostonban működik, és jelen vannak Dublinban, Sydney-ben és Londonban is. Mit tart a globalizáció előnyeiről, hátrányairól?
Mi az előnyeit látjuk: Magyarországon működünk, de az amerikai piacra dolgozunk. Az pedig színesíti a kultúránkat, hogy világszerte vannak irodáink. Ha például fejlesztőt keresünk, a globális munkaerőpiacon nézünk szét. Más kérdés a globalizáció és a teljes, méltányos foglalkoztatottság viszonya, mert tapasztalataink szerint az egyes országok között jelentős különbségek vannak, ha csak magunkat nézzük, akkor is.
¬ Milyen tényezők alkalmasak arra, hogy csökkentsék a cég iránti bizalmat?
Az első helyen a kibertámadásokat jelöltem meg. Van olyan szolgáltatásunk, a password-management, amihez ha kívülről hozzáférnének, hitelét veszítené a cég. Vagyis számunkra a biztonság a legfontosabb tényező. Azt viszont még nem tapasztaltuk, hogy a közösségi média kikezdené a belénk vetett bizalmat.
¬ Milyen készségeket várnak el a dolgozóiktól?
A digitális kompetencia az első, a problémamegoldás és a kreativitás követi. A cég egy innovatív megoldásból született, Anka Márton révén; ha nincs kreativitás, nincs LogMeIn.
¬ Tapasztalataik szerint mely készségekben mutatkozik a legnagyobb hiány?
Szinte kizárólag fejlesztőket keresünk, megfelelő problémamegoldó készségekkel, és alap az is, hogy képesek legyenek együttműködni, alkalmazkodni. Ahol fejlődhetnénk, az a kockázatvállalás. Mérnöki oldalon erős a törekvés a tökéletes megoldás keresésére és a biztonságra, kevesen kockáztatnak. Folyamatos képzésekkel fejlesztjük a kollégáinkat, hogy munkájukat felszabadultan és optimálisan végezzék.
¬ Mit jelent az összeolvadás a GetGóval?
Háromezer fős szervezetté váltunk, próbálunk összerendeződni, kialakítani egy új csapatstruktúrát. Nagyon széles lett a portfólió, döntenünk kell, milyen termékeink lesznek, mire fókuszáljunk, mire alapozzuk a fejlesztést. Elkezdtünk foglalkozni a mesterséges intelligenciával, azzal, hogy miként lehet azt beépíteni a mi termékeinkbe. Igyekszünk letapogatni, merre tovább.

„Kirakataz életünk”

Pósfai Gábor, a Tízpróba Magyarország Kft. ügyvezetője válaszol.
¬ Számít arra, hogy a közeli jövőben a Decathlon-lánc növelni tudja árbevételét? A múltból ez következne: 2014-ben nagyjából 29 milliárd forintos, egy évvel később 34 milliárdos forgalmuk volt.
Hogyne számítanék rá! A tavalyi esztendőt már 44 milliárd forintos forgalommal zártunk, az idén pedig remélhetőleg meghaladjuk az 50 milliárdot. A sportszer-kereskedelmi piac folyamatosan bővül, a mostani béremelési hullámból is a kereslet növekedése következik.
¬ A béremelés emelkedő költségeket is jelenthet. Van rá fedezetük?
A minimálbérek emelése minket már nem érint, a keresetek néhány éve jóval e fölött vannak. Van 21 áruházunk, logisztikai központunk Hatvanban, ezek együttesen közel 1400 dolgozóval működnek.
¬ Milyen készségű dolgozókat keresnek elsősorban?
Problémamegoldás, érzelmi intelligencia, együttműködés. A vállalati kultúrából adódóan e tulajdonságok fontosabbak, mint például a vezetői képességek. A foglalkoztatottak átlagéletkora 28 év, és mi is tapasztaljuk, hogy nagyon sok fiatal megy külföldre szerencsét próbálni, mind a központi, mind az áruházi dolgozók körében. A tehetségek megtalálása mind nehezebb. A hatvani logisztikai központba egyre nagyobb sugarú körben keresünk dolgozókat, buszoztatással egyórás távolság az a lélektani határ, amit még vállalnak.
¬ A felmérésben külön kérdéskör a digitalizáció. Ez gondot, aggályokat jelent, netán sokat kell rá költeni?
Számunkra az a kérdés, hogy a digitalizációs vívmányokból mi segíti igazán a vásárlóinkat. Tavaly augusztusban a Nyugati téren digitális tesztáruházat adtunk át, okos próbafülkével, érintőképernyős termékfelismerő kioszkokkal. Ezek eligazítják a vásárlókat, mit hol találnak, és arra is alkalmasak, hogy a nagyobb darabokat, például a fitneszgépeket, kerékpárokat megrendeljék. Ez szép és jó, ám kiderült, hogy vevőink a digitális eszközök alkalmazásához is rászorulnak eladóink segítségére. Vállaljuk vásárlóink edukációját, de nem szaladhatunk nagyon előre.
¬ Új technológiai kockázatként megjelent a közösségi háló. Foglalkoznak vele?
Ez kikerülhetetlen. Évi ötmillió vásárlónk van, a Facebookon 120 ezer követőnk. Kirakat az életünk, nem tehetjük meg, hogy ne legyünk aktívak – és reaktívak. A nagy veszély abban rejlik, ha egy vállalat nem tud reagálni a felmerült vásárlói igényekre, vagy ha úgy moderálja az oldalát, hogy azon csak pozitív visszajelzések jelennek meg, mert ez nem teszi hitelessé a működését. Egy munkatársunk a nap minden órájában válaszol a vásárlói megjegyzésekre. Tény, hogy a közösségi hálón villámgyorsan terjednek a hírek, a rosszak és az álhírek is; utóbbiakat nem hagyhatjuk megválaszolatlanul. Mint ahogy azt sem, ha elszúrunk valamit. Webáruházunknak például egy évvel ezelőtt nagyon nehéz időszaka volt, nem tudtuk lekövetni a megrendeléseket. Elnézést kértünk, bemutattuk, hol tart a webáruház fejlesztése, és azt is, mit szúrtunk el. Vásárlóink ezt méltányolták, sikerült őket magunk mellé állítani. Akkor leszünk hitelesek, ha transzparensek vagyunk.
Módszertan
A PwC pénzügyi tanácsadó immár 20. alkalommal készítette el globális vezérigazgatói felmérését. Munkatársai a tavalyi esztendő negyedik negyedévében 1379 interjút készítettek a világ 79 országában a cégvezetők várakozásait firtatva. A magyarországi felmérést hatodik alkalommal végezték el, hogy átfogó képet kapjanak a növekedésbe vetett bizalomról, a tevékenység bővítésének akadályairól és a legújabb kihívásokról. A magyar székhelyű vállalkozásoknál összesen 186 interjút készítettek el, hét iparágból.
