Jóbornakis
Azok a vállalatok találják meg a legnagyobb eséllyel a megfelelő alkalmazottakat, amelyek folyamatosan figyelik, mit gondolnak róluk a lehetséges, illetve a már felvett munkatársak.



Elkötelezettalkalmazott,
lojálisügyfél

Minden alkalmazott csak akkor válhat a cég iránt elkötelezett munkatárssá, ha a megfelelő személy a jó időben került jó helyre – vallja Svante Randlert, az egyik legismertebb svéd EB-szakértő.
¬ Hogyan lehet elkötelezetté tenni a munkatársakat?
Ha lojális ügyfeleket akarunk, akkor megfelelően kell őket kiszolgálni. Teljesen logikus, hogy erre csak a lojális alkalmazottak képesek. De ezt nem csak én mondjom, számos tanulmány is ugyanezt igazolja. A legfontosabb, hogy a jó embereket a jó időben állítsuk a megfelelő helyre. A munkahelyen ugyanis hasonló a helyzet, mint a házasságban: ugyanaz a férfi kiváló társ lehet, ha megtalálja a hozzáillő párt, de ha ez nem sikerül, pokollá is teheti a másik életét. A vállalati kultúrának és az adott alkalmazott által vallott értékeknek passzolniuk kell egymáshoz. Csak egy példa: Zlatan Ibrahimovic igencsak jó labdarúgó, mégsem szerepelt túl jól a Barcelonánál, mert nem illett a csapatba. Amikor továbbment a Milanba, ott hasonlóak voltak a csatár és a csapat értékei, s Ibrahimovic kiemelkedően teljesített. És persze sokat számít a menedzsment is: ha világosak a szabályok, és a vezetők energikusak, az alkalmazottak is elkötelezettebbek lesznek.
¬ Mennyire látják a vállalatvezetők az EB fontosságát?
Látják, de sokszor nem marad rá erejük és idejük. Egyre több adminisztrációs feladatot kapnak, rengeteg jelentést kell írniuk, gyakran előfordul, hogy a struktúra fenntartása válik a legfontosabb feladatukká. „Minél kevesebbet kockáztass, a kontroll pedig legyen maximális” – sokszor ez a fő elvárás velük szemben. Akár vicces is lehetne: ellenőrizni próbáljuk a vezetőket és az alkalmazottakat, s azt várjuk tőlük, hogy ettől váljanak lojálissá. A valóságban ez pont fordítva van: minél több az ellenőrzés, annál kisebb az elkötelezettség. Annyi felmérés és kérdőív készül, hogy a vezetőknek nem marad idejük az emberekre. Pedig egy-egy kérdőívnél sokkal hasznosabb lenne, ha megkérdeznék a beosztottakat, hogy hogy érzik magukat. Az alkalmazottak az üzleti folyamatok legfontosabb szereplői, ideje, hogy ők kerüljenek a fókuszba. Már csak azért is, mert a legnagyobb forgalmat és a leggyorsabb növekedést azok a cégek érik el, amelyek odafigyelnek a munkáltatói márka minőségére.
¬ Egyre inkább összekapcsolódik a fogyasztói, illetve a munkáltatói márka.
Csak egy brand van: a fogyasztói és a munkáltatói márka is az, amit az emberek tapasztalnak. Bármit próbál magáról elmondani a Facebook vagy a Tesla, ez nem sokat számít; az a fontos, amit az emberek gondolnak ezekről a márkákról.