Metrórulett
Úgy vág bele a hármas metró felújításába a Fővárosi Önkormányzat, hogy még nem tudja, honnan lesz rá pénze, ki végzi el a munkát, és mivel szállítja közben az utasokat.

Innen indul, meddig jut?


Afakockaeseteahármasmetróval

Késésben
A fedélzeti térfigyelő kamerák felvételeit is átnézik annak érdekében, hogy lefüleljék azt, aki fakockát tett a 3-as metró egyik frissen felújított szerelvényének ajtói közé, sorozatos meghibásodást idézve elő. A fakocka, mint arra Tarlós István főpolgármester korábban felhívta a figyelmet, nem kerülhetett oda véletlenül, mivel pontosan beleillik az ajtó vezetősínjébe, mintha csak oda méretezték volna. Egy ilyen nem eshet ki véletlenül valakinek a zsebéből.
Talán így is van. Talán nem is kell a távolban keresni azt, aki odatette. A városvezető által felmutatott fakocka ugyanis kísértetiesen hasonlít arra, amit a szerelvények üzembe helyezésére és javítására odarendelt orosz szakemberek használnak az ajtók beállítására, illetve a nyitás tesztelésére.
Sokakban kételyt szült az ajtónyitási zavarokra adott korábbi válasz is, mely szerint a hibákat az okozta, hogy „két optikai kábelt sikerült rosszul összedugni”. Ha ez így történt, akkor mindjárt az elején kitűnt volna a hiba, nem hetekkel később. A hibák miatt a közlekedési hatóság egy időre ki is vonta a kocsikat a forgalomból.
A Metrowagonmash eddig 13 szerelvényt újított fel, közülük 8 kapta meg a szükséges engedélyeket. A 37 szerelvény felújításával jövő nyárra kellett volna végeznie az orosz cégnek, de egyre nagyobb csúszásban van. A BKV már 2 milliárd forintot meghaladó számlát állított ki a leállások és a többhetes késés okán. Az orosz fél vitatja az összeget, és nem fizet. Ráadásul a szállítás üteme is lelassult, augusztusban például egyetlen kocsit sem küldtek. Ez különösen meglepő, hiszen a szállítási határidőket éppen az oroszok kérésére rövidítették le tavaly nyáron. Cserébe a Metrowagonmash előrehozott fizetést kért, így a következő önkormányzati választásokra már az oroszok zsebében lesz a hitelből fizetett 68 milliárd. Érthető az igyekezet: a 4-es metró kocsijait szállító Alstom csaknem elbukta az üzletet az előző városvezetés-váltáskor, amikor Tarlós István egy váratlan húzással felmondta a szerződést.
A kocsik felújítása egyébként önmagában kevés. Az elavult áramellátó rendszer miatt le kellett tiltani a visszapótlási funkciót. A kocsik nem légkondicionáltak, a menetszél pedig édeskevés a hűtéshez. Marad a régi irányító- és biztosítórendszer is, a városvezetés ugyanis sokallta a csere több tízmilliárdos költségét. Így csupán felújítják. Ezt viszont csak a Siemenstől rendelhetik meg, mivel az ehhez kapcsolódó jogokat a német cég birtokolja. A monopolhelyzet pedig ritkán alkalmas az árak csökkentésére. ¬