Becsöngetéselőtt
Nem mehet a biztonság rovására, hogy az ügyfelek hamarosan gyökeresen új típusú szolgáltatóknak adhatnak fizetési megbízásokat – mondja Farkas Ádám, az Európai Bankhatóság főigazgatója, aki a portfolio.hu banktechnológiai konferenciája után adott interjút.


Átutalásiválaszték
Akár bankkártya nélkül is intézhetik internetes vásárlásaikat és átutalásaikat az ügyfelek 2019-től. Sőt azt is megtehetik, hogy kedvenc közösségi oldaluknak adnak átutalási megbízást, ha mozijegyet, könyvet, műszaki cikket, autópálya-matricát vásárolnak. Például azért, mert böngészés közben erre szottyan kedvük. Az ügyfélnek csupán az lesz a dolga, hogy kiválassza a számára szimpatikus online felületet – lehet az bank, webshop, közösségi oldal –, amelyen keresztül fizetési megbízásokat akar adni, és szerződést kössön vele. Így felhatalmazza, hogy hozzáférjen akár az összes, különböző bankoknál vezetett számlája adataihoz, amelyekből az ügyfél tetszés szerint válogathat, amikor megbízást ad. A számlavezető bank köteles lesz beengedi az átutalási szolgáltatók piacára az új szolgáltatót, ha annak biztonságosságát a Magyar Nemzeti Bank elfogadta és a működését engedélyezte.
Amikor az ügyfél utalni akar, kiválasztja a kedvelt szolgáltató oldalán a megfelelő menüpontot, és azonosítja magát. „A hitelesítés ugyanolyan szigorú lesz, mint a bankoknál” – mondja Schenk Tamás, az OTP Bank ügyvezető igazgatója. Két, egymástól független jellemző adatot kell megadni, ami lehetőleg nem ugyanaz, mint a banki azonosítók. Ezeket maga találhatja ki az ügyfél, de azt is kérheti, hogy a szolgáltató tranzakciónként változó kódot küldjön a mobiljára, sőt azonosíthatja magát az okostelefonok által ma már rögzíteni képes ujjlenyomattal, hangfelismeréssel vagy íriszdiagnosztikával is.
Az új szolgáltatók piacra lépése fokozza a versenyt, de nem feltétlenül jár az átutalási megbízások olcsóbbá válásával. „Az ügyfél megteheti, hogy olcsó számlacsomagot választ, amit aztán az általa legkellemesebbnek tartott felületen keresztül használ” – mondja erre Schenk. Az viszont aprópénzre váltható, hogy lesznek olyan új szolgáltatók is, amelyek egy helyen tárolják az ügyfél több banknál vezetett számláinak adatait, így például az egyenleginformációért nem kell minden pénzintézetnél azonosítania magát, vagy fizetnie a napi sms-ekért. Az ügyfél összes pénzmozgását monitorozni képes „adatbankok” személyes pénzügyi tanácsadást is nyújthatnak, például felhíva a kliens figyelmét arra, hogy a saját jövedelmi csoportjához képest valamire túl sokat költ.
A mindezt lehetővé tevő új uniós direktíva megváltoztatja az ügyfelek panaszainak kezelését és az általuk viselt rizikót is. A panaszok megválaszolásának határideje a felére, 15 napra rövidül, Magyarországon már 2018-tól. Az esetleges visszaélésekért első körben a banknak, illetve az átutalást kezdeményező új típusú szolgáltatónak kell viselnie a felelősséget, az ügyfélnek csak akkor, ha felelőtlenül adja ki azonosítóit. Az egymás közti adatcsere biztonságosságáért a szolgáltatók felelnek; ehhez komoly fejlesztések szükségesek.