Már csak pénz kell hozzá

279 milliárd forintosra becsült kelet-pesti fejlesztés tervét jelentette be Kovács Péter XVI. és Riz Levente XVII. kerületi polgármester, valamint Tarlós István főpolgármester. A 2-es metró és a gödöllői HÉV összekapcsolásának ötletével még 2005-ben állt elő a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület. 2009-ben az elképzelés a főváros terveibe is belekerült, 2014-ben pedig a látványtervek is megjelentek a BKK honlapján. A legszembetűnőbb újdonság az, hogy a most bemutatott terv szerint a metró és a HÉV vonalát nem az Örs vezér téri gyalogos-aluljáró alatt, hanem a tér felett, felüljárón át kötnék össze. Az első két ütem – az Örs vezér téri kapcsolat és a Cinkotáig tartó, a vágányokat nagyrészt a föld alá bújtató HÉV-rekonstrukció, valamint egy új, rákoskeresztúri kiágazás – engedélyes tervei jövőre elkészülnek, és 2019 végére akár az építési engedély is meglehet. A föld alatt alsó, a felszíni szakaszokon pedig felső áramszedővel táplált járművek beszerzését is hozzászámolva ma 340–350 milliárd forintra becsült költségek fedezetéről viszont keveset lehet tudni. A polgármesterek „nagyon remélik, hogy a kormány támogatni fogja ezt a projektet, és már a következő európai uniós pénzügyi ciklusban elkezdődhet a beruházás”. Két hasonló, jóval olcsóbb fejlesztés – a fonódó villamos óbudai és a 3-as metró káposztásmegyeri meghosszabbítása – a közelmúltban, pénzhiány miatt, lekerült a napirendről.