Oszdmeg!
Féláron indította közösségi autós szolgáltatását a Mol, hogy elcsábítsa az eddig egyeduralkodó GreenGo ügyfeleit. Neki kedvező szabályozással az olajcég akár monopolhelyzetbe is kerülhet.

Versenypályán

Bedobjákaközösbe
Minden évben két számjegyű növekedést érnek el az autómegosztással foglalkozó cégek, és bár az ötlet az USA-ban született meg, Európa jelenleg több mint ötven százalékkal részesedik a világpiacból: tavaly több mint hétmillió ember használta a mintegy 75 ezer „közös” kocsit. Az autómegosztás elsősorban a nagyvárosokban terjed, és a cégek egyelőre többféle üzleti modell szerint tevékenykednek. Míg a legismertebb holland megosztó, a Greenwheels kocsijait meghatározott helyszíneken lehet felvenni, illetve leadni, Németországot inkább a kötetlenség jellemzi: a járművek egy adott területen bárhol otthagyhatók. Néhányan vegyes szisztémát alkalmaznak – például a német Stadtmobil –, egyes cégek pedig azt is lehetővé teszik, hogy a magánautósok is bedobják a közösbe az általuk éppen nem használt kocsikat.
Az árakat úgy határozzák meg, hogy azoknak, akik havonta csak néhány alkalommal ülnek autóba, kedvezőbb legyen a megosztás, mint a saját jármű fenntartása. A száz hollandiai településen 1700 kocsit üzemeltető Greenwheels havi átalánydíjat (5–25 eurót) kér, és emellett óránkénti és távolság szerinti díjat is szed: egy óra 3–6 euróba, egy-egy levezetett kilométer pedig 10–21 eurócentbe kerül. Éjszaka kedvezményes tarifa van érvényben, éjfél és 8 óra között egy óra 1 euróba kerül. Más költségek nincsenek, a biztosítást és az üzemanyagot a Greenwheels fizeti. Az egyik vetélytárs, a Daimler tulajdonában lévő, több európai országban is tevékenykedő Car2Go Amszterdamban 300 elektromos üzemű Smartot használ. Egy perc 31 eurócentbe, két óra pedig 18 euróba kerül. Az árak Európa-szerte hasonlók, a különbséget leginkább az adott országban érvényes üzemanyagárak közötti eltérés magyarázza.
Az autómegosztás terjedésének új lendületet ad az önvezető, elektromos hajtású járművek várható elterjedése. Ezt az autógyárak is felismerték: gőzerővel vásárolják fel a robotjárműveket fejlesztő, illetve az autómegosztással foglalkozó cégeket. Azt hangsúlyozzák, hogy már nem járműveket, hanem mobilitást akarnak eladni. A Daimler 2017 elején együttműködési megállapodást kötött az amerikai központú Uberrel, az év végén pedig megvette a Chauffeur Privé nevű francia autómegosztó céget. A hagyományos gyártók mellett ugyancsak fontos játékosok lesznek a vezető technológiai cégek, például a Google, az Apple vagy az Amazon.