Összeomlani látszik a 4 milliárd dolláros globális használtruha-kereskedelem, éppen azért, mert egyre nagyobb a felesleg. Magyarország a kilencedik legnagyobb importőr.
A Háda üzletében Budapesten. Jó módi
Túry Gergely
Erről szól még a cikk:
HASZNÁLTRUHA-ÜZLET
AFRIKAI NEM
KÖRNYEZETI KATASZTRÓFA
Túrvajó
„Az első években tele voltak a báláik Dorothy Perkins és River Island márkájú ruhákkal, ma meg a filléres H&M-es és primarkos cuccokat dobják ki Angliában, így az jut az itteni turikba” – illusztrálta a HVG-nek egy Pest belvárosában működő turkáló üzletvezetője a romló piaci helyzet okát. Míg 2005 és 2015 között évi 10-12 milliárd forintról 35-36 milliárdra nőtt a hazai használtruha-forgalom, az utóbbi pár évben megtorpant a növekedés, és nagyjából minden ötödik turkáló bezárt. „A plázákat ellepték a fast fashion láncok olcsó boltjai” – jelzi a növekedés másik fő akadályát a legnagyobb hazai piaci szereplő, a Háda alapító tulajdonosa, Háda György. A kiárusításkor már ezer forint alatti árakkal operáló H&M és C&A, valamint a spanyol Inditex üzletei mellett elszaporodtak a plázákban az ázsiai portékákat fillérekért kínáló boltok is, mint például a Pepco vagy a Kik.
A tízmilliárd forintos árbevételű Háda tavaly 5 ezer tonna ruhát adott el Magyarországon, de néhány üzletét be kellett zárnia. „Sokan azt gondolják, hogy a turkálók éppen ott a legnépszerűbbek, ahol nagyobb a szegénység, holott nekünk is azokon a településeken megy jól, ahol van fizetőképes kereslet” – mondja Háda György. Ami sehol sem fogy el, azt visszaviszik a beszerzők a brit válogatóüzembe. „Amit ezért kapunk, az legfeljebb a fuvarköltséget fedezi” – kalkulál Háda. A piacvezető lánc legújabban online áruházzal kísérletezik, ám a webshop legfeljebb egy nagyobb bolt forgalmát hozza. Vevői 20 százaléka romániai.
Stílustanácsadással igyekszik kitűnni a ruhaboltok közül a Cream nevű, a Hádánál kisebb hálózat, amely kizárólag darabáron kínálja a brit használt ruhákat, kilóra nem. „A munkaerőhiány miatt nem tudtunk új üzletet nyitni az utóbbi időben” – mondja Palatin Károly tulajdonos. A jellemzően alacsony árrés miatt könnyű megbukni a turibizniszben. Néhány lánc be is zárt az utóbbi években, olyan nagyobb játékosok is, mint például a Maggie’s és az Angex. Régóta stabilan működik az olcsóbb használt darabokat kínáló Humana, és viszonylag új szereplő a piacon a Túrva jó nevű üzlet.